Jiří Paroubek: Jiný pohled na volební preference

28.10.2020 21:47 | Zprávy

Agentura Sanep prišla již minulý týden s průzkumem veřejného mínění, který zjišťoval volební preference politických stran těsně po volbách počátkem října. Tedy podobně, jako to učinila agentura Kantar CZ. Došel ale k poněkud jiným závěrům.

Jiří Paroubek: Jiný pohled na volební preference
Foto: Hans Štembera
Popisek: Jiří Paroubek

V poslední době se mě někteří novináři ptají, jak je to možné, že sociální demokracie v době, kdy jsem ji řídil, měla volební výsledky nezřídka převyšující 30% hlasů. Říkám, že jeden z nejdůležitějších faktorů, který k těmto mimořádným volebním výsledkům vedl,  byla velmi kvalitní analytická práce. Každý měsíc jsme dostávali od společnosti Stem velmi podrobnou analýzu volebních preferencí za předchozí měsíc, přičemž v materiálu byly analyzovány desítky faktorů, které na volební preference působily. A podle těchto hloubkových a detailních analýz bylo možné kalibrovat politiku vedení ČSSD. Tedy vedení strany, parlamentních klubů a v době kdy strana byla ve vládě hlavně jejich ministrů. Ne všichni poslanci či senátoři dostávali velmi podrobné analýzy k dispozici, ale závěry které z nich vyplývaly, tedy syntézu, již ano. Sobotka tyto analytické práce, jak jinak, zlikvidoval. Pochopitelně jsem vždy porovnával také volební odhady různých výzkumných agentur a hledal jsem jejich důvody pro rozdíly ve volebních preferencích a posuzoval je. Ty rozdíly existovaly vždy. Stejně tak, jako existovala rozdílná kvalita těchto agentur a to platí i dnes. Sanep byl mimořádný v tom, že měl vždy originální metodu, která umožňovala nejaktuálnější pohled, rychlou sondu do nálad veřejnosti.

Velmi vhodným způsobem využil tuto metodu výzkumu volební tým Miloše Zemana před druhým kolem prezidentntské volby v roce 2013. Prostě M. Zeman každý den před druhým kolem  prezidentské volby věděl, jak se vyvíjejí jeho volební preference a co jsou skutečné problémy, na které by se měl ve veřejných vystoupeních zaměřit. To byl podle mě jeden z faktorů, který rozhodl o volební porážce K. Schwarzenberga. Zásadně si nemyslím,  jako tu a tam někdo z čtenářů tohoto serveru, že průzkumy jsou de facto cinknuté, tedy všechny. Řekl bych to jinak, některé jsou kvalitnější než jiné a je věcí kvalitního analytika, aby s tím uměl pracovat.

Agentura Sanep se v zásadě shoduje s výsledkem výzkumu Kantar CZ ve třech směrech:

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

MUDr. Ivan David, CSc. byl položen dotaz

Jak přesně chcete docílit těch sankcí za omezování svobody slova?

Jak by to jako vypadalo v praxi, protože to omezování tu je, i když ti, co se ho dopouští tvrdí opak. Problém taky je, že vás třeba nechají nechají říci svůj názor, ale vzápětí vás za něj nálepkují. Třeba tato vláda. Na takové případy by se postihy také vztahovaly? A jaká? A jak chcete postihnout om...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Halík: Zakázané ovoce vždy nejlépe chutná

15:16 Jiří Halík: Zakázané ovoce vždy nejlépe chutná

Přečetl jsem si článek europoslance Zdechovského, ve kterém žádá eurokomisařku Leyenovou o zákaz sov…