Jiří Tichý: Nikoli strach, ostražitost stačí!

09.06.2014 8:51

"Bílá pěna, láhev orosená...," vyřvával večer v půlce týdne zpěvák rockové kapely na náměstí Jiřího z Poděbrad. Procházel jsem kolem a šlágr nabitý chlastem, zdál se mně v tu chvíli nepatřičný. Cosi mi asocioval. Přesto jsem se zastavil.

Jiří Tichý: Nikoli strach, ostražitost stačí!
Foto: Archiv
Popisek: Modlící se muslimové v mešitě

Upoutal mě veskrze odsuzující rozhovor dvou mladých zamračených děvčat v šátcích nad tím textem. České vyznavačky islámu, usoudil jsem. Tyto nejsou jako bývalá androška Marie ze Synkáče, kterou na nuselském náměstí potkávám, jak se zahalenou hlavou a v bílých dlouhých šatech v podřepu vykuřuje za bujným křoviskem.

"Co blbneš?" zeptal jsem se ji poprvé. 

"Když nepiju, tak aspoň hulím. A schovávám se, aby mě Alláh neviděl," usmála se a vzpomněla na Magora. Marie tady džihád šířit nebude, ulevilo se mi tenkrát. Ale co ty dvě rozhořčené slečny? 

Obavy z islámského terorismu, vzedmuté po americkém 11. září a bostonském atentátu poněkud opadly, aby opět vyvřely poté, co teroristé z Boko Haram unesli 276 dívek ze střední školy v Nigérii. Hrůzný čin, odvolávající se na myšlenky proroka Muhammada, vyvolal obrovskou vlnu solidarity, ale oprášil také úvahy o islámu coby státním náboženství, životním stylu (viz nuselská Marie) či víře, která u mnohých může přejít až k islámskému fundamentalismu, se snahou vnutit i Evropě s křesťansko-židovskou tradicí právo šaría (viz jednou možná dívky z Jiřáku). 

Mnozí ale oprašují i zjednodušená konstatování, že samozřejmě všichni muslimové nejsou teroristi, nicméně, kteří teroristi nebyli muslimové. Jako by zapomněli na italské Rudé brigády, baskickou teroristickou organizaci ETA, německé Baadera s Meinhofovou a další. 

A co je to za argument, že nemohou-li být v Bahrajnu, například, kostely a stávající se bourají, nesmí se v Praze postavit mešita? Nejsou snad v jiných metropolích? Nebyla by i jistým osvěžením mezi tou pražskou nadutou barokní pýchou? Popravdě, líbila by se mi na Klárově víc, než Preclíkova nevkusná plastika (zesnulý Mistr promine) či zamýšlená další výtvarná ohavnost v podobě okřídleného lva.

Ano, někteří islámští guruové snaží se distancovat od myšlenky dobývání Evropy násilnou formou, aby křesťanská vojska u Vídně nemusela už odrážet osmanské hordy. Využívají sofistikovanější metody pro jejich představu islamizace Evropy. Pronikáním prostřednictvím nejrůznějších institucí, kulturních nadací a tak podobně. A Evropa bije na poplach! Pro kristapána, jak říkávala babička, to jsme v Evropě tak slaboučcí, že se neumíme ubránit tomuto? Čemu pak ano? 

Post skriptum: Samozřejmě budu raději poslouchat úsměvné tlachání papeže Františka s Bibim, tedy izraelským premiérem Netanjahuem o tom, zda Ježíš mluvil hebrejsky či aramejsky, než v českých obchodech zdravit Salom alejkum. Nestrašme se tím však. 

Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty  Publikováno se souhlasem vydavatele.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Štefec (Trikolora): Tak kdo tady vlastně vede válku?

20:57 Štefec (Trikolora): Tak kdo tady vlastně vede válku?

Vyjádření experta Trikolory k útokům na kritiky války.