John Lepine: Řidičské průkazy nejsou komerčním produktem, který si lze jednoduše koupit

27.04.2017 19:15

Praha ve dnech 26. – 27. dubna hostila důležité zasedání Evropské asociace autoškol EFA, kterého se účastnili zástupci řady evropských zemí. Kromě běžné agendy byla pozornost věnována i kvalitní přípravě mladých a začínajících řidičů. Na tomto zasedání byl také přijat a vydán strategický dokument v podobě Charty pro vysokou kvalitu vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu.

John Lepine: Řidičské průkazy nejsou komerčním produktem, který si lze jednoduše koupit
Foto: Hans Štembera
Popisek: Doprava - ilustrační foto

I když jsou evropské silnice z celosvětového pohledu dlouhodobě nejbezpečnější, přesto na nich vloni zahynulo 25 500 lidí. „Pokud se jedná o počet usmrcených na jeden milion obyvatel, v Evropské unii je to jen třetina celosvětového průměru. Problémem však zůstává nehodovost mladých a začínajících řidičů. Je naprosto alarmující, že třetina mladých mužů v EU ve věku 17 – 24 let, kteří každoročně zemřou, jsou oběti dopravních silničních nehod,“ konstatuje dopravní expert Roman Budský, jeden z vystupujících na zasedání EFA. Ke snížení této nelichotivé statistiky by měla přispět i nově přijatá „pražská“ Charta pro vysokou kvalitu vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu.

Jejím cílem je působit na širokou veřejnost, jakož i na evropské a národní instituce. Podle tohoto strategického dokumentu je potřebné zajistit vysokou úroveň přípravy řidičů pod dohledem kvalitních profesionálů, což mohou zajistit pouze náležitě připravení a kvalifikovaní učitelé autoškol. „Je třeba si uvědomit, že řidičské průkazy nejsou komerčním produktem, který si lze jednoduše koupit. Budoucí řidiči si musí osvojit alespoň minimální standardy znalostí a dovedností, což zajistí pouze řidičská příprava odpovídající svým pojetím moderním evropským požadavkům,“ říká předseda EFA John Lepine.

Nedostatek vhodných výcvikových motorek pro sk. A2

Současným aktuálním problémem, které autoškoly v Evropě řeší, je nedostatek výcvikových vozidel pro sk. A2 s vhodným objemem. Pro tuto skupinu existuje hodně motocyklů, avšak se zbytečně naddimenzovaným objemem motoru. „Běžně se stává, že ve 21 letech dělá žadatel řidičské oprávnění na skupinu A s vizuálně shodným motocyklem, na kterém dělal před lety výcvik pro získání skupiny A2. Je to proto, že lze stejný motocykl s objemem 600 cm3 mít jak s výkonem nad 50 KW, tak s výkonem 35 kW. Někteří členové EFA zmiňovali, že žadatelé to mohou považovat za podvodné jednání autoškol,“ přibližuje problematiku předseda české Asociace autoškol Ondřej Horázný. EFA tedy požaduje, aby se u výcvikových motorek pro sk. A2 snížily technické parametry ze současných minimálních 400 cm3 na minimálně 245 cm3, přičemž výkon by zůstal v rozmezí od 20 do 35 kW.

Výcvik pro sk. B+E také s automatickou převodovkou

EFA navrhne Evropské komisi úpravu směrnice 2006/126/ES, která by dovolila řidičům s již absolvovanou zkoušku na řidičské oprávnění skupiny B s manuální převodovkou provádět výcvik i zkoušku při rozšíření na B+E (osobní vozidlo s přívěsem a celkovou hmotností nad 3 500 kg) na vozidle s automatickou převodovkou. Toto oprávnění by následně platilo i na soupravu B+E taženou vozidlem s manuální převodovkou. Došlo by tak ke zrovnoprávnění postupu, který je při rozšíření na řidičská oprávnění pro nákladní automobily a autobusy používán už dnes.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

Kdo může za migrační pakt?

Tvrdíte, že když vás budeme volit, tak nás zbavíte migrantů. Jak? Jak chcete problém řešit, navíc když teď EP schválil migrační pakt? Taky tvrdíte, že jeho schválení byla zrada od této vlády, tak co pak změníte evropské volby? A jak to tedy je? Může za schválení paktu vláda nebo politici v Bruselu?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ivo Strejček: Absence historické paměti

15:22 Ivo Strejček: Absence historické paměti

Přestože oslavy konce II. světové války jsou již bezmála týden za námi, chci se k nim dnes ještě vrá…