Josef Mlejnek: Vývrtky státní "casy"

19.06.2012 15:04 | Zprávy

Při srovnání případu letadel CASA, konkrétně situace po žádosti policie o vydání Vlasty Parkanové, s kauzou Davida Ratha či s odposlechy Pavla Béma a Romana Janouška zaráží především velký nepoměr, pokud jde o sílu mediálního hluku.

Josef Mlejnek: Vývrtky státní "casy"
Foto: hns
Popisek: Letadlo CASA a Parkanová, koláž

Zatímco v obou starších vyjmenovaných případech média zásobovala veřejnost novými a novými nahrávkami a probírala například i ledničku na víno Pavla Béma či, v kauze Davida Ratha, iniciativně testovala, zda se do krabice od vína opravdu vejde sedm milionů, u letadel CASA se média zpravidla omezují na výroky politiků a na suchý výčet podivných okolností obchodu i potíží, které si už česká armáda se španělskými stroji užila. Přitom onen výčet, jenž se v médiích objevuje již dlouho a postupně narůstá, je mnohem děsivější než zlobované dosazování ředitele krajské pobočky VZP nebo samopal exposlance Kotta.

Na začátku armáda potřebuje letadla, která doletí do Afghánistánu s cílem zásobovat vojenské jednotky především různým materiálem. Vláda jí však, bez výběrového řízení, zato s tučnou provizí pro parazitního zprostředkovatele, obstará stroje, které do Afghánistánu nedoletí bez mezipřistání a do nichž se nevejde standardizovaný kontejner NATO, letadla určená spíše pro přepravu osob než materiálu, u nichž, jak se záhy ukáže, nefunguje systém ochrany před střelami nepřítele. Po převzetí též vyjde najevo, že španělská letadla jsou pro své osádky až životu nebezpečná – minimálně jednou nastane situace, jež neskončí fatální havárií jen díky velkému štěstí i obratnosti pilota. Letadla CASA jsou tak několikrát raději uzemněna, čili vůbec nelétají, ani třeba z Prahy do Pardubic. Když ministerstvo obrany závady reklamuje u výrobce, vyjeví se další podivuhodná věc: smlouva je sepsána tak „inteligentně“, že ji vlastně nelze vypovědět. Česká republika si tudíž, za několik miliard a za dvojnásobnou cenu za kus než Portugalsko, nakoupila neužitečné ba nebezpečné hračky, a ještě k tomu v situaci, kdy je na trhu dostupný jiný typ, jenž by vstupní požadavky armády na dopravní letoun splňoval.

Jak tyto skutečnosti interpretovat? V zásadě se nabízejí tři vysvětlení. Za prvé, jde o důkaz naprosté neschopnosti tehdejší vlády nakoupit armádě nové stroje, nikoliv snad o zlou vůli, ale o projev řekněme jisté prostoduchosti. V tom případě by měli všichni hlavní aktéři rozhodnutí o nákupu odejít z vysoké politiky, tedy pokud v ní ještě zůstávají, popřípadě být úředně zbaveni svéprávnosti. Za druhé, jde o sabotáž Talibanu či jiného nepřítele s cílem zneškodnit české vojenské dopravní letectvo. Pak je nutné celou věc řádně prošetřit a vyvodit trestní zodpovědnost. A za třetí, jedná se o případ korupce. Důsledky by potom měly být podobné jako v předchozím bodě.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

Mgr. Aleš Dufek byl položen dotaz

Pozitivní diskriminace

Na jednu stranu odsuzujete pozitivní diskriminaci, na druhou stranu vám nevadí, že se jí vaše vláda dopouští? Proč třeba neustále zvýhodňujete Ukrajince? Já to chápal zpočátku, ale po třech letech? A druhá věc, proč už se dnes nemůžou problémy nazývat skutečnými jmény, proč se kolem některých našlap...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Víte, kdo je Zelenskyj ve skutečnosti?

18:43 Víte, kdo je Zelenskyj ve skutečnosti?

KOMENTÁŘ KARLA ŠEBESTY Měli jsme tu nedávno prezidenta Ukrajiny, Volodymyra Zelenského, se vší slávo…