Když jsme na jaře roku 2006 podepsali s lidoveckým ministrem dopravy smlouvu o výstavbě mýta, dostali jsme do vínku rovnou několikaměsíční zpoždění. Jenže krátce na to proběhly parlamentní volby a stát, jehož součinnost jsme při výstavbě nezbytně potřebovali, byl dál paralyzován povolebním vyjednáváním.
V září se vlády nad resortem ujal ministr dopravy Aleš Řebíček z ODS, který proslul prohlášením, že smlouvu s Kapschem zruší stůj co stůj. My ale měli smlouvu platnou a chtěli jsme jako renomovaný globální lídr mýto dostavět. Tehdejší pravicové ministerstvo dělalo pro nezdar projektu co mohlo, obecní úřady vedené starosty za ODS záhadně komplikovaly a protahovaly stavební řízení na elektrické přípojky k mýtnicím. Náměstek ministra týden co týden vysílal dopravcům přes média signály, že mýto od ledna nebude.
Jaký div, že dopravci nejevili zájem o palubní jednotky, které Kapsch ale musel do startu mýta povinně mezi kamiony rozdistribuovat. Kapsch tehdy dělal co mohl, politikům navzdory. Díky zkušenostem jsme mýto dostavěli a spustili, rozjeli včas distribuci a na prosinec ji výrazně posílili, aby nevznikaly fronty dopravců.
Dokázali jsme si poradit i s nekonečnými stavebními řízeními a mýtnice osadili na vlastní náklady dieselagregáty do okamžiku, než vystavíme elektrické přípojky. Obrovskou roli sehrál i výběr tuzemských subdodavatelským firem jako je ČSOB, AŽD nebo Teplotechna, které znaly místní prostředí a přispěly ke zdaru spuštění mýta. V sázce totiž byla ztráta státu minimálně ve výši 5 miliard korun, pokud by mýto neodstartovalo v lednu 2007.
Ještě v prosinci 2006, jen tři týdny před startem mýta, jsme v zoufalství pořádali tiskové konference, kde jsme před médii demonstrovali připravenost mýta a dokonce za účasti majitele holdinu Georga Kapsche vyzývali stát ať jasně řekne, zda mýtné chce. V opačném případě nechť rozhodně mezinárodní arbitráž, zda jsme učinili vše a navzdory politikům mýto doslova dotlačili ke spuštění.
Zdá se, že až tato razantní slova zapůsobila na ministerstvo dopravy, jehož úředníci neochotně převzali 30. 12. 2006 mýtné do svého majetku, s výhradou vad a nedodělků (bez vlivu na provoz mýta, jako byla například nevzrostlá tráva kolem mýtnic, které se v zimě nechtělo rašit).
K definitivnímu obratu došlo zřejmě až úderem 1. ledna, kdy mýtné odstartovalo bez jediného problému a během 70 dní vybralo státu miliardu korun - tedy tolik, kolik odhadovali experti ČVUT jako celoroční výběr. Konečně i Řebíčkovo ministerstvo pochopilo, že mýto je jejich systém a že s ním, na rozdíl od průšvihů jako jsou stavby dálnic nebo čerpání EU fondů, nebudou mít žádné starosti.
A co bylo dál? Jeden ministr dopravy střídal druhého, za osm let trvání mýta neuvěřitelných deset ministrů! Většinu z nich spojovala nejdříve silácká politická prohlášení o nevýhodných mýtných smlouvách či nevhodném systému (jako například bývalý ministr Bárta), aby nakonec otočili poté, co se prokousali dokumenty, fakty a reálnými čísly.
A my musíme pořád dokola vysvětlovat a obhajovat mýto, které v majetku státu spolehlivě bez zaváhání vybírání peníze do státního rozpočtu (doposud 55 miliard korun), a navíc s efektivitou přesahující 99 procent.
Ale jak se říká, doma není nikdo prorokem. Od začátku se to mýta jezdí dívat a inspirovat desítky zahraničních delegací, už jsme tu měli ministry dopravy z Francie či Egypta, zástupce amerického a britského parlamentu, australské či jihoafrické vlády. Zkrátka zpolitizování neprospívá žádným takto velkým státním zakázkám, byť se tomu asi dá jen obtížně vyhnout.
Karel Feix je ředitelem společnosti Kapsch, která dodala a smluvně pro stát provozuje český elektronický mýtný systém
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva