"V Ústavě sice stojí, že je součástí moci výkonné, protože není vykonavatelem veřejné správy," ale, jak připomíná Lenka Bradáčová, "fakticky vystupuje jako orgán nezávislý a nestranný." To potvrzuje i právní filozof Jiří Přibáň, který dodává, že by "bylo velkou chybou domnívat se, že zastupitelství jsou součástí výkonné moci."
S úmyslem toto postavení zakotvit v novém zákoně nastoupil po sedmileté zkušenosti v Eurojustu v Haagu 1. ledna 2011 do funkce nejvyššího státního zástupce Pavel Zeman. Už jen tato okolnost a jmenování do funkcí nových vrchních státních zástupců v Praze a Olomouci stačilo, aby začaly tyto instituce postupně lépe fungovat, byť z části se špatným osazenstvem, které je buď přestárlé, nebo morálně nezpůsobilé.
Toho se ale exekutiva i poslanci zalekli a pokouší se jejich činnost omezit a vrátit zpět. Naši politici vládnoucí nenormalitu za pánů Rampuly a Grygárka brali jako normální stav a vládu zákona, o kterou se snaží noví šéfové, považují za "vymknutí se demokratické kontrole" a tvrdí, že po kauze Nagyová "hrozil vznik čtvrté moci ve státě." "My jsme se nevymkli kontrole, jen jsme začali dělat to, co máme, "okomentoval situaci pro ČRo Plus Pavel Zeman.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: rozhlas.cz