A loni vyšla v Německu a brzy i u nás kniha Floriana Illiese 1913, která pracuje s podobným fenoménem: bazíruje na udivujících detailech a konstelacích všeobecně známých událostí jednoho kalendářního roku.
Jedna z postav Kunderova románu, Charles, čte ve vzpomínkách Chruščova, že Stalin vyprávěl svým spolustolovníkům příběh o křepelkách. Na větvi jich sedělo 24, on ale měl jen 12 nábojů, postřílel jich tedy polovinu, pak se vrátil třináct kilometrů zpět pro další náboje a postřílel zbytek. Nikdo z posluchačů nevěřil, že křepelky zůstaly sedět na větvi a čekaly, až se Stalin vrátí.
Dělá si z nás legraci, mysleli si, ale odvahu říci to měli jen na toaletě, kde se cítili v bezpečí. Stalin je ale odposlouchával a hlasitě se těm „klozetovým oponentům“ smál. Nikomu nesvitlo, že Stalin jen vyprávěl veselou historku, čas historek minul, vážnost Historie – utkaná z masakrů a morálních kýčů - ve dvacátém století všechny historky zastínila, jako to dělaly po celém Sovětském svazu Stalinovy pomníky. Prorocká scéna, píše autor.
Illies zase v knize 1913 mapuje den po dni průběh tohoto předválečného roku v celé naší civilizaci. Nový rok v New Orleansu oslaví jeden dvanáctiletý černý chlapec výstřelem z ukradeného revolveru. Výstřel je slyšet široko daleko, na místo činu se dostaví policie a dítě zadrží a předá do polepšovny.
Chlapec byl podle autora nezvládatelný a vedoucí ústavu, který se jmenoval Peter Davis, si s ním nevěděl dlouho rady. Situace se zásadně změnila, když Luis od ředitele polepšovny dostal trubku. Davis to popsal následně: Chlapec, kterému dal do ruky trubku z bezradnosti, náhle ztichnul a zjihnul, skoro něžně uchopil nástroj, přiložil ho k ústům a jeho prsty, které ještě před nedávnem střílely z ukradeného revolveru, pohladily klapky. Z trubky se ještě v ředitelově pracovně ozvaly první teplé, ale divoké tóny, které si později podmanily celý svět. Ten chlapce se jmenoval Louis Armstrong a tak odpískal začátek nejkratšího století: Začalo v roce 1914 a skončilo v roce 1989.
Milan Kundera zase scénou o Stalinovi a Chruščovovi popsal začátek postžertovné éry, která bohužel dodnes neskončila.
Louis Armstrong se zřejmě instinktivně taky bál, když slavil s revolverem v ruce, jako se dnes bojí Milan Kundera, protože žijeme v epoše opakovatelných savců místo v epoše neopakovatelných lidí. Armstrong se ze svého strachu snažil vypískat a vyzpívat, Kundera se z něj snaží vypsat. Asi není náhoda, že se obě knihy, které oživují důležitost historek, objevují na trhu skoro ve stejnou dobu: kýč je totiž nudný, jde v něm vždy jen o diktát momentální potřeby vítězů.
Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty Publikováno se souhlasem vydavatele.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: rozhlas.cz