Lukáš Kovanda: Úspěch Roxette na trhu v USA předznamenal digitální věk

11.12.2019 12:21

Roxette, švédské duo populární hudby, se úmrtím Marie Fredrikssonové „navždy rozpadá“. Během své kariéry proslulo v podstatné části světa, prodalo 75 až 80 milionů hudebních nosičů. Jeho vstup na americký trh koncem 80. let přitom předznamenal trend současného digitálního věku, kdy o finančním úspěchu v popkultuře globalizované ekonomiky rozhodují poněkud jiné faktory a poněkud jiní hráči, než bývalo zvykem.

Lukáš Kovanda: Úspěch Roxette na trhu v USA předznamenal digitální věk
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ekonom Lukáš Kovanda

Do roku 1988 bylo duo Roxette v USA, tedy na největším trhu s populární hudbou, zcela neznámé. Právě v roce 1988 si student Dean Cushman z Minneapolis přivezl z výměnného pobytu ve Švédsku album dua s názvem Look Sharp! Přiměl místní rozhlasovou stanici, KDWB 101.3 FM, aby nahrávky z alba zařadila do svého vysílání. U posluchačů zaznamenaly značně pozitivní ohlas, načež se začaly po americkém trhu šířit prostřednictvím kopií a ve vysílání dalších rozhlasových stanic. Až se nakonec skupina Roxette stala známou po celých Spojených státech. Nahrávka „The Look“ vystoupala na první místo prestižní americké hitparády Billboard’s Hot 100. Písně švédské dvojky zazněly například i v úspěšném hollywoodském snímku Pretty Woman.

Dobytí amerického trhu je zásadní součástí úspěchu Roxette, který nakonec byl tak značný, že se z dua stal nejvýnosnější švédský popkulturní vývozní artikl od doby skupiny ABBA.

Bez fanouška Cushmana a jeho entuziasmu by ovšem duo Roxette zůstalo v USA neznámé. Jedná se o trh, na němž si „vylámala zuby“ celá řada v Evropě prodejně velmi úspěšných hudebních skupin, zpěvaček či zpěváků.

Dnes, v době sociálních sítí a pokročilé globalizace, jsou hudební vydavatelství v rostoucí míře závislá na podobných „Cushmanech“. Tedy na fanoušcích, kteří nadšeně tlumočí pozitivní ohlas na určitou píseň či album po sociálních sítích, a značně tak napomáhají virálnímu šíření povědomí o nich.

Sociální sítě dnes tříští kanály, jimiž se hudba dostává k posluchačům, takže oslovení jejich širokého spektra prostřednictvím marketingové kampaně je stále nákladnější a z hlediska hudebních vydavatelství také méně vyzpytatelné – svůj finanční úspěch ovlivňují méně než v minulosti, jejich tržní síla v tomto smyslu slábne.

Proto – i na základě právě zkušenosti z počátků Roxette v USA – může být pro vydavatelství daleko přínosnější práce s (potenciální) fanouškovskou základnou. Vydané hudební album tak například může být součástí širšího projektu, jehož prvky (třeba související online hra, jejíž důležité indicie jsou k nalezení při koncertě skupiny nebo jsou zašifrované ve videoklipu) se vzájemně prolínají s cílem oslovit a vtáhnout (potenciálního) fanouška a podnítit jeho pozitivní virální komunikaci.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Štefec (Trikolora): Tak kdo tady vlastně vede válku?

20:57 Štefec (Trikolora): Tak kdo tady vlastně vede válku?

Vyjádření experta Trikolory k útokům na kritiky války.