Lukáš Kovanda: Vláda v září hospodařila přebytkově již čtvrtý měsíc v řadě

02.10.2023 18:32 | Komentář

Komentář k hospodaření vlády od ledna do září letošního roku. Vycházím z dnešních dat ministerstva financí.

Lukáš Kovanda: Vláda v září hospodařila přebytkově již čtvrtý měsíc v řadě
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ekonom Lukáš Kovanda

Vládě se daří snižovat schodek státního rozpočtu. V září již čtvrtý měsíc v řadě dokázala hospodařit s měsíčním přebytkem. Za celé období od ledna do září tak vykazuje schodek 180,7 miliardy korun. Ten je sice čistě nominálně stále jeden z nejvyšších deficitů v historii, avšak jeho vykázání výrazně zvyšuje šanci, že vláda za celý letošní rok bude hospodařit maximálně s vytyčeným schodkem 295 miliard korun, a nebude tak nucena přistoupit k novelizaci rozpočtového zákona.

Loni ke konci září byl deficit státního rozpočtu o 90,2 miliardy korun vyšší. Letos ovšem vláda ke konci září vykazuje meziročně o bezmála 269 miliard vyšší příjmy. Česko totiž letos čerpá o takřka 60 miliard více peněz z rozpočtů Evropské unie a k tomu česká vláda těží z vyšší ziskovosti firem a podniků, které tak odvádějí i vyšší daň z příjmů; ať už se jedná o daň řádnou nebo o daň mimořádnou – v podobě daně z neočekávaných zisků.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Marian Jurečka byl položen dotaz

Předškolní péče

Tvrdíte, že je předškolní péče dostupnější. To je sice částečně pravda, ALE. Myslíte, že je to vaše zásluha? Není to náhodou proto, že se rodí čím dál méně dětí? A pak dostupnější také není pro všechny. Vzniká sice řada soukromých školek, dětské skupiny apod., ale máte ponětí, kolik stojí? Proč na n...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jan Campbell: Vzdělání vůdců

15:57 Jan Campbell: Vzdělání vůdců

Na Západě a na Východě se výchovné a vzdělávací filozofie, praktiky a obsahy výrazně liší.