Marek Chvátal: Etické chování v byznysu je investice, která se v dobrém vrátí

12.09.2017 17:20 | Zprávy

Byznys versus etika. Na jedné straně nesmlouvavé prostředí, ve kterém se jednotliví aktéři soustředí na výkon a honbu za ziskem, na té druhé morální zásady či sociální odpovědnost. Při letmém pohledu se může zdát, že pro etiku v podnikání není místo. V českém prostředí navíc neexistuje žádný etický kodex pro podnikatele. Dodržování morálních zásad i v podnikání však lze brát jako určitou investici, jež se dřív či později v dobrém vrátí. Která nepsaná pravidla se vyplatí dodržovat?

Marek Chvátal: Etické chování v byznysu je investice, která se v dobrém vrátí
Foto: homepujcka.cz
Popisek: Podnikatel, ilustrační foto

Zatímco například lékaři mají Hippokratovu přísahu, pro podnikatele zatím v českém prostředí nevznikl jednotný etický kodex. Jediným takovým dokumentem, ke kterému je možné se obracet, je vzorový etický kodex podnikatele, jenž vznikl v rámci Evropské unie. Jeho hlavní zásady se orientují na ochranu životního prostředí, soustavné budování firemní kultury nebo neustálé zlepšování profilu firmy. Ačkoliv tedy v Česku žádný podobný soupis norem neexistuje, lze najít celou řadu nepsaných pravidel, jejichž dodržováním se zlepší obraz firmy v očích veřejnosti, vlastních zaměstnanců či konkurence.

Speciální skupinou, pro kterou má etika v podnikání nezastupitelný význam, je neformální sdružení křesťanských podnikatelů KOMPAS. „Etické jednání by mělo být jednou ze základních hodnot každého člověka. To stejné platí i pro prostředí byznysu. Nemorální chování se totiž člověku dříve či později vrátí od okolí. Kromě ztráty vlastní reputace či zpřetrhání přátelských vazeb typických pro osobní rovinu může u podnikání navíc dojít i k negativním následkům z hlediska obchodu, tedy například k finanční ztrátě,“ říká spoluzakladatel sdružení Jiří Jemelka.

Tři základní oblasti

Etické jednání podnikatele se úzce týká tří oblastí – veřejnosti, konkurence a vlastních zaměstnanců. V prvním ohledu je naprosto zásadní samotný produkt, který konkrétní podnik nabízí. Ten by měl v prvé řadě sloužit veřejnosti a zároveň pro ni být nějakým způsobem prospěšný. Neměl by tak být pouhým nástrojem pro obohacení firmy. Zároveň je důležité, aby byl v souladu s právním řádem daného prostředí. Problém by v takovém případě mohl představovat například produkt, jenž nabádá své potenciální zákazníky k porušování zákona.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Tomio Okamura byl položen dotaz

Národní třída 17. listopad

Dobrý den, jak vysvětlíte, že na jednu stranu propagujete přímou demokracii a pak nejdete ani na Národní třídu uctít památku událostí, které vedly k tomu, že tu demokracii máme?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vlastimil Podracký: Proč propadla Kateřina?

16:04 Vlastimil Podracký: Proč propadla Kateřina?

Lidé žijící v době konce civilizace nepotřebují levici. Konečná, Drulák, Švihlíková jsou příliš komp…