Zatímco například lékaři mají Hippokratovu přísahu, pro podnikatele zatím v českém prostředí nevznikl jednotný etický kodex. Jediným takovým dokumentem, ke kterému je možné se obracet, je vzorový etický kodex podnikatele, jenž vznikl v rámci Evropské unie. Jeho hlavní zásady se orientují na ochranu životního prostředí, soustavné budování firemní kultury nebo neustálé zlepšování profilu firmy. Ačkoliv tedy v Česku žádný podobný soupis norem neexistuje, lze najít celou řadu nepsaných pravidel, jejichž dodržováním se zlepší obraz firmy v očích veřejnosti, vlastních zaměstnanců či konkurence.
Speciální skupinou, pro kterou má etika v podnikání nezastupitelný význam, je neformální sdružení křesťanských podnikatelů KOMPAS. „Etické jednání by mělo být jednou ze základních hodnot každého člověka. To stejné platí i pro prostředí byznysu. Nemorální chování se totiž člověku dříve či později vrátí od okolí. Kromě ztráty vlastní reputace či zpřetrhání přátelských vazeb typických pro osobní rovinu může u podnikání navíc dojít i k negativním následkům z hlediska obchodu, tedy například k finanční ztrátě,“ říká spoluzakladatel sdružení Jiří Jemelka.
Tři základní oblasti
Etické jednání podnikatele se úzce týká tří oblastí – veřejnosti, konkurence a vlastních zaměstnanců. V prvním ohledu je naprosto zásadní samotný produkt, který konkrétní podnik nabízí. Ten by měl v prvé řadě sloužit veřejnosti a zároveň pro ni být nějakým způsobem prospěšný. Neměl by tak být pouhým nástrojem pro obohacení firmy. Zároveň je důležité, aby byl v souladu s právním řádem daného prostředí. Problém by v takovém případě mohl představovat například produkt, jenž nabádá své potenciální zákazníky k porušování zákona.
Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV




