Martin Koller: Puma má další problémy

20.08.2018 11:41 | Zprávy
autor: PV

Není to tak dlouho, co jsme čítali o tom, že německé bojové vozidlo pěchoty (BVP) Puma je nejlepší na světě, a proto se jedná o nejvhodnější typ pro naši armádu. V zákulisí se mluvilo o politicky připraveném tahu, na němž má zájem i německá kancléřka. Jenže propaganda a realita jsou dvě různé věci.

Martin Koller: Puma má další problémy
Foto: Martin Koller
Popisek: Puma na veletrhu Eurosatory 2018

Nakonec se ukázalo, že pořizovací cena úžasné Pumy je téměř dvojnásobná ve srovnání s konkurenčními vozidly ASCOD (General Dynamics), CV90 (BAE Systems) a Lynx (Rheinmetall). Obchodní zastoupení typu Puma PSM (Německo) sice nabízí jako protihodnotu vysoké ceny desetiletý provozní cyklus, ale zde si nelze dělat iluze. Stačí se podívat, kolik obrněná technika naší armády najede za rok kilometrů. Za deset let to je tak na zajetí motoru, takže jakési provozní výhody jsou reklama v rozporu s praxí s cílem udržení extrémní ceny.

Vozidlo Puma navíc dokáže přepravovat pouze šestičlenné družstvo, což je takticky nevýhodné. Jako ideální počet se předpokládá osm vojáků ve dvou čtyřčlenných týmech a místo se vždy hodí. Přes malou přepravní kapacitu je BVP Puma stejně velké jako konkurenční typy a prakticky nejtěžší. Z toho v souladu s fyzikálními zákony vyplývá, že je i finančně nejnákladnější z hlediska provozu. Puma může používat pouze bezosádkovou věž Lance s automatickým kanonem ráže 30 mm, zatímco ostatní výrobci nabízejí širší spektrum výzbroje, až do ráže 40 mm a zároveň i možnost věží s osádkou. Ty se v praxi prokazují vyšší bojovou hodnotu, protože kombinují jak elektroniku, tak lidské smysly.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Mgr. Jiří Růžička byl položen dotaz

Cesta do Tibetu

Nic proti té cestě jako takové, ale je pravda, že jste na oslavu narozenin Dalajlámy letěli za peníze z našich daní dokonce snad vládním speciálem? A pokud ano, jaký má taková cesta pro nás jako občany přínos? A kolik nás přesně stála? PS: Podle mě by u každé zahraniční cesty z našich peněz měly být...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Michal Mikulenka: Novoroční přání České televizi

12:30 Michal Mikulenka: Novoroční přání České televizi

Otevřený dopis na adresu České televize.