Paralelu k úspěchu této strany nemusíme hledat daleko, stačí se podívat na Slovensko. V roce 2002 se do jejich vlády dostalo uskupení ANO (Aliancia nového občana). Analogie v názvech obou stran však není jejich jedinou podobností. Slovenské ANO skončilo nevalně. Čeká podobný osud i český protějšek
Podobnost 1: Ideologická nevyprofilovanost
Slovenské i české ANO byly založeny jako protestní hnutí. Hlavním základem volebního programu stran nebylo poskytnutí řešení problémů hospodářského života, ale spíše snaha vyhranit se vůči etablovaným parlamentním subjektům. Zatímco na Slovensku se ANO vymezilo výrazně vůči Mečiarovu HZDS ale částečně i Dzurindovu SDK, tak u nás se Babišovo ANO vymezilo prakticky vůči všem. Politické profily obou stran tak byly při vstupu do parlamentu velmi nečitelné.
Podobnost 2: Mediální moc
Zakladatelem slovenského ANO byl mediální magnát Pavol Rusko, v té době generální ředitel a spoluvlastník televize Markíza, navíc majetkově propojený s týdeníkem Markíza, rádiem OKEY a menším celostátním deníkem Národná obroda. Taktéž Andrej Babiš má značný vliv v mediální sféře. Od srpna tohoto roku vlastní společnosti MAFRA, a.s., která vydává deníky jako Lidové noviny, Metro, MF Dnes, dále vlastní televizní stanici Óčko a internetové zpravodajské portály lidovky.cz a idnes.cz. Oba lídři tedy měli v průběhu mediální kampaně ulehčený přístup do médií.
Podobnost 3: Financování
Nejen že lídři obou stran dokázali zajistit dostatečný mediální prostor, ale navíc byla také většina finančních prostředků stran zabezpečena jejich prostřednictvím. Podle dostupných zdrojů Pavel Rusko investoval do strany s celkovým vlastním majetkem 3 miliony skoro 50 mil. slovenských korun. Hlavním sponzorem ANO 2011 je také její lídr, přičemž Andrej Babiš celkovou investovanou částku odhadl na 220 mil. Kč.
Podobnost 4: Osobnosti
Jak již bylo naznačeno výše, pro obě dvě hnutí je společný silný lídr. Mimo osoby předsedy byly ve volbách propagované zejména osobnosti z kulturně-společenského života. Ze slovenského podnikatelského prostředí vzpomeňme jména jako Jozef Banáš a Imrich Béreš, moderátoři Markízy Ľubomír Lintner, Eva Černá nebo automobilový závodník Jirko Malchárek. Ale ani Babišovo ANO se rozhodně nemusí stydět za osobnosti jako je např. novinář Martin Komárek, herec Martin Stropnický, nebo podnikatel Jaroslav Faltýnek. Mediálně diskutovaná byla také otevřená podpora od majitele Student Agency Radima Jančury.
Otázkou však zůstává, nakolik tyto osobnosti dokáží ustát proudy rozbouřeného politického moře.
Podobnost 5: strana na jedno použití?
Slovenské ANO se hned v roce 2002 dostalo do parlamentu a vlády. Důvěru občanů zklamalo, protože v dalších volbách získalo pouhých 1,4% hlasů. Straně zlomila vaz především směnková aféra, která se týkala podnikatelských aktivit předsedy z období jeho života, kdy ještě nebyl politicky činný. A zde se musíme ptát: bude politický život ANO 2011 stejně krátký jako život slovenského protějšku?
Martin Zeman, Josef Klement
Tento materiál je publikován na základě spolupráce mezi ParlamentnímiListy.cz a Národohospodářskou fakultou VŠE.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Názory, ParlamentniListy.cz