Michal Komárek: Ještě k Národní radě pro vzdělávání

27.10.2014 15:29

Informace, že bývalý prezident Václav Klaus bude předsedou Národní rady pro vzdělávání, vyvolala protesty, diskuse a polemiky i na těchto stránkách. Mezitím ministr Marcel Chládek upřesnil, že bývalý prezident je předsedou přípravného výboru, který teprve připravuje budoucí podobu rady.

Michal Komárek: Ještě k Národní radě pro vzdělávání
Foto: Hans Štembera
Popisek: Předseda výboru Marcel Chládek

Je to dobrá zpráva. Národní rada pro vzdělávání by měla a mohla být důležitou institucí a je dobře, že odborníci i politici dostávají čas na další diskusi o její přípravě. Tak uvidíme... Důležitější než osoba prvního předsedy nakonec opravdu bude složení rady – nakolik bude prostorem pro otevřenou odbornou diskusi o dlouhodobé koncepci a vizi vzdělávání pro Česko.

A tady ještě poznámka k polemice. Myslím, že kritici dosavadního návrhu netvrdí, že by v radě neměli být zastoupeni představitelé „zájmových skupin“ typu Hospodářské komory nebo Svazu průmyslu. Nepsal jsem to ostatně ani já - jde o to „jak silné budou mít slovo“. Jedna věc je totiž to, kolik absolventů dnešních středních škol najde v blízkém horizontu uplatnění na trhu práce, a jaký má být poměr mezi různými typy středních škol. To je samozřejmě legitimní diskuse a je důležitá.

Druhá věc je, jak bude vzdělávání vypadat za deset, dvacet, padesát let. Jak se bude měnit škola jako taková, bez ohledu na různé typy škol. To je podle mě hlavní téma pro dlouhodobou koncepci, vizi a snahu udržovat kontinuitu vzdělávací politiky. A tedy hlavní téma pro radu.

Jsou tu dva zásadní důvody, proč si to myslím. Zaprvé, cílem vzdělávání by mělo být rozvíjet potenciál každého jednotlivce. Vzdělávání je tu pro něj, nikoli pro potřeby trhu nebo zaměstnavatelů. V ideálním případě pak dobré vzdělání samozřejmě přinese i dobré uplatnění. A zadruhé, změny současného světa jsou tak rychlé, že to, k čemu se dnes budoucí odborníci a zaměstnanci připravují, nebude za pár let aktuální. Ve vzdělání platí stále víc to, o čem se už s nástupem „informační společnosti“ mluví léta: Základem je rozvíjet osobnost, individuální schopnosti, schopnost učit se novým věcem, otevřenost, ochotu spolupracovat...

V tomto smyslu by se rada podle mě opravdu neměla zabývat především různými konkrétními typy škol a oborů a uplatněním jejich absolventů na trhu práce příští rok či za pět let. A proto by v ní měli mít zásadní slovo odborníci, kteří „vidí“ dál než po horizont několika let. Což pochopitelně mohou být i lidé třeba z Agrární komory.

P.S.: Žert ministra Chládka pokračuje: Pod tlakem protestů nakonec změnil během několika dnů názor poněkolikáté a Václava Klause už do Národní rady pro vzdělávání ani do jejího přípravného výboru nenominuje.

Vyšlo v rámci mediální spolupráce s Literárními novinami

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: literarky.parlamentnilisty.cz

Jak chcete přimět ANO znovu jednat o důchodech?

Váš záměr byl dobrý, ale evidentně se nepovedl. Myslíte, že jste se tedy jako moderátor osvědčil? A nemáte pocit, že je tu mezi vládou a opozicí až příliš hluboká propast, která se bohužel pro nás čím dál víc prohlubuje a vlastně je to vidět i ve společnosti, která je rozdělená.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Hampl: Konec kauzy Vrbětice

15:22 Petr Hampl: Konec kauzy Vrbětice

Denní glosy Petra Hampla.