Milan Rokytka: Korejec slibuje, Bohouš se raduje

03.07.2014 8:00

Zničí gigantická pneumatikárna životní a sociální prostředí v ČR?

Milan Rokytka: Korejec slibuje, Bohouš se raduje
Foto: Hans Štembera
Popisek: Bohuslav Sobotka

Evropská unie a její čeští nohsledi se vyžívají v boji za "ekologii a záchranu klimatu", avšak jisté je jedno: z ekologického hlediska ničí planetu auta. Neboť však mezi deseti největšími korporacemi světa jsou ropné a automobilové koncerny, tak jejich politické loutky zručně mlží a lavírují.

Motorová vozidla spotřebovávají téměř polovinu vyrobené ropy, produkují polovinu jedovatých emisí v ovzduší, třetinu smogu a téměř třetinu skleníkových plynů. Emise jsou však jen špičkou (tajícího) ledovce, vysvětluje Randy Ghent odborník na dopady automobilismu na lidstvo a ekosféru. V USA (náš nový vzor) se automobily nejméně jednou čtvrtinou podílejí na znečištění vodních toků v podobě kyselých dešťů, úniku látek z čerpacích stanic a autobaterií, úniku ropy z tankerů a vrtů, dešťového splachu a zozlitého oleje z domácích oprav aut.

Při výrobě auta vznikne několik tun odpadů a znečistí se 0,9 km3 vzduchu. Během své životnosti potom každé auto na silnicích vyrobí dalších 0,9 km3 špinavého vzduchu a roztrousí do ovzduší kolem 18 kg obrusů z pneumatik, brzd a silničního povrchu.

Tyto černé saze zvané "prach z pneumatik", se hromadí v našich plících a vodních tocích. Není divu, že děti z chudých čtvrtí v blízkosti dálnic mívají častěji astma.

Ale pojďme ke korejské investici v ČR. Co nás čeká? Rostoucí hory vyhozených pneumatik představují problematický toxický odpad! Staré gumy znečišťují půdu zinkem, těžkými kovy a často se vznítí. Je velmi obtížné se jich zbavit. Snahy o jejich recyklaci, zpětné získávání oleje a přidávání starých gum do asfaltu na silnice mají zatím mizivý účinek. V některých případech tyto snahy jejich špatný dopad na životní prostředí ještě zhoršily.

Samozřejmě že existují lepší dopravní řešení, kolejová doprava, vlaky, tramvaje, metro a v poslední době ve Švýcarsku, Německu a dlaších zemích rozpracovávaná koncepce myCopter (elektrické vrtulníky řízené družicovým systéme Galileo). O tom všem ale Bohouš Sobotka a jeho vládní tým zřejmě příliš neuvažuje a jde na ruku ropné, betonové a automobilové lobby.

Automobil je návyková droga, která ničí naši planetu. Automobilovému průmyslu se úspěšně podařilo vtáhnout do této závislosti celé národy. Nyní se pokouší svůj jed prosadit i ve zbytku světa. Dějiny automobilu v USA ukazují, jakse výrobci aut účinně spolčili a využili svého vlivu k tomu, aby vytvořili poptávku po svých výrobcích. Pokud máme překonat svou závislost na automobilech nesmíme těmto dealrům ustoupit - nekupujme jejich zboží a omezujme jejich možnosti propagovat a prodávat ho doma i v cizině.

Vždyť jeden pruh dálnice dokáže přemístit nejvýše 1500 osob za hodinu. Jediná kolej městské dopravy naproti tomu dovede přepravit 40 000 až 50 000 osob za hodinu, dokonce i autobusy jsou oproti autům obrovským zlepšením. Jediný autobus má kapacitu 25 až 50 osobních automobilů. Když se na městské dálnici vyhradí jeden širší pruh autobusům, může jím projíždět 400-800 autobusů za hodinu. kapacita tohoto pruhu se tak zvýší na 20 000 osob za hodinu, nemísto nejvýše 4500, které dokáží přepravit auta.

Z uvedeného je jasné, že premiér Sobotka zasadí životnímu prostředí v ČR drtivou ránu, vždyť už dnes vyrábíme nejvíce automobilů na hlavu občana a v "závodu ke dnu" ohledně sociálních a daňových standardů korejská firemní kultura, jak známo, také významně přispívá. Manažeři zatím bijí bambusovými hůlkami jen své korejské podřízené, ale je pouze otázkou doby, kdy budou měřit všem "stejným metrem".

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Milan Rokytka - profil

Radek Rozvoral byl položen dotaz

Neslibujete nesplnitelné?

Opravdu jde ještě změnit migrační pakt, když ho podezřele narychlo EP před volbami odsouhlasil? A jak chcete zrušit green deal? Jsem pro, ale myslím, že je to nereálný slib.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Hampl: Konec kauzy Vrbětice

15:22 Petr Hampl: Konec kauzy Vrbětice

Denní glosy Petra Hampla.