Řekněme v úvodu, že éra společenství východních zemí pod vedením SSSR k urovnání vztahů mezi katolíky a pravoslavnými mnoho nenapomohla. Ještě více se však vzájemné vztahy rozbouřily po rozpadu východního bloku, kdy katolická církev započala ofenzivu – misijní činnost v zemích Východu, včetně těch, které byly historicky většinově pravoslavné jako je Ukrajina nebo Rumunsko. Pravoslavná církev od Velkého schizmatu v roce 1054 nikdy nestála o dialog s představiteli Říma, zato katolíci naopak o usmíření velice usilovali. Proto také slova papeže Františka v listopadu 2014 k patriarchovi ruské pravoslavné církve Kirillovi: „Přijedu kamkoliv, jenom zavolejte a přijedu“. Připomeňme, že pravoslavná církev je autokefální, každá z nich je samostatná a za nejvyššího jejího představitele je považován patriarcha konstantinopolský Bartoloměj I., který sídlí v Istanbulu (dříve Konstantinopol). Ze zhruba třistamilionové pravoslavné církve je ruská pravoslavná církev největší, a proto Řím vždy tolik usiloval o jednání s Moskvou.
Katolická nadřazenost – pravoslavná zdrženlivost
Putin patriarcha Kirill fotoi prtsc RTNelze se divit zdrženlivosti až odmítání pravoslavné církve k dialogu, když je na tuto církev pohlíženo shora. Připomeňme, že tato tendence trvá stále. Například, když také znalec Ruska a církevní problematiky Martin C. Putna před třeni lety v diskuzi týkající se oslav výročí Cyrila a Metoděje (O slovanském prokletí) hovořil s despektem o pravoslaví. Spojení s Byzancí, Panonií a Římem sice považuje za evropanství, ale problém vidí v interpretaci. Míní tím to, že jsme se po roce 1989 odvrátili od Ruska a nyní opět vidíme sílící ruský vliv u nás. „Spojovat cyrilometodějskou tradici s Východem pokládám za nesmírně nebezpečné,“ říká Putna. Druhý diskutér historik a religionista Vladimír Šebek vidí cyrilometodějství jako most Západ-Východ a dodává: „Nikoliv však cestu jedním směrem. Rizika také vidím a uznávám.“ Přesto Putna až agresivně odpoví: „Ale já žádný most nechci. Co je dneska Rusko? Autoritářský, antidemokratický režim… Pravoslaví reprezentuje největší kágébácký hajzl Kirill spojený s druhým kágébáckým hajzlem Putinem. To je současné Rusko a nechápu, co pozitivního tam chceme hledat. Tak jaký most,“ říká Putna. Šebek se brání, že nemyslel Rusko, ale Východ a jako příklad uvádí Balkán. Načež Putna odpoví otázkou: „Co ale máme z Balkánu.“ Pak dále tento teoretik charakterizuje Východ emocionalitou, kontemplací a mystičností a tím podle něj evropská religiozita trpí – „racionalistickým vysoušením“. Vysvětluje to na ruských starcích, kteří „místo racionálního výkladu používají všechny mystické šplechty.“ Kritizuje také to, že se toto východní iracionálno stalo pro mnoho západních intelektuálů „strašně lákavé a fascinující, hlavně poté co se tohle všechno objevilo ve dvacátém století s ruskou emigrací přímo u nich doma, v Berlíně nebo Paříži.“
Katolické námluvy
V současnosti se podařilo i přes nedůvěru pravoslavných Rusů překonat zmíněnou zdrženlivost a neochotu. Dochází k jednání na Kubě, které bylo oficiálně prezentováno jako schůzka dvou křesťanských představitelů z důvodů pronásledování křesťanů v Sýrii. Jádro této informace je opodstatněné, neboť křesťanství na Blízkém východě má velice rozmanitou podobu.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV