Miroslav Novák: Spotřebitelský apetit nepolevuje

07.05.2019 18:51

Během letošního roku situace na domácím pracovním trhu sice zůstane i nadále velmi příznivá, avšak růst mezd již přeci jen nebude tak silný jako loni.

Miroslav Novák: Spotřebitelský apetit nepolevuje
Foto: Hans Štembera
Popisek: Nakupování, ilustrační foto

Mírné zpomalení maloobchodu v průběhu roku naznačuje i spotřebitelská důvěra, která se sice stále nachází na výrazně nadprůměrných hodnotách, avšak spotřebitelé přeci jen ve větší míře začínají pociťovat obavy z růstu nezaměstnanosti a cen a také se zvyšuje jejich úmysl více spořit.

Spotřebitelský apetit nepolevuje. Důkazem jsou březnové maloobchodní tržby, které oproti únoru vzrostly o 0,6 %. V meziročním srovnání tržby vzrostly o 4,3 %, respektive dokonce o 5,9 % po očištění o kalendářní vlivy. V souhrnu za 1. čtvrtletí letošního roku maloobchod meziročně přidal 4,8 %, respektive 5,3 % po očištění kalendářní vlivy s velikonočními svátky.

Detailnější pohled ukazuje, že se v březnu dařilo především prodejcům nepotravinářského zboží, zatímco prodeje potravin byly s ohledem na pozdější termín Velikonoc slabší. V meziročním srovnání tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o velice slušných 10,5 %.

Pokud bychom si měli vybrat, v jakém segmentu maloobchodu rostly tržby v březnu nejrychleji, tak internetové prodeje jsou jednoznačnou sázkou na jistotu. Tržby internetovým prodejcům vzrostly v březnu meziročně o 22,1 %. Přesun nákupu zboží z kamenných obchodů na internet je pokračujícím trendem, který trvá již několik let a významněji nepoleví ani letos. Velmi dobře se však v březnu prodávaly i výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, oděv a obuv, zařízení pro dům a zahradu a v neposlední řadě i počítače a komunikační zařízení. Ve všech zmíněných segmentech byl meziroční růst tržeb dvouciferný.

Silný růst maloobchodu v 1. čtvrtletí letošního roku lze v první řadě opět připsat především velmi pozitivní situaci na pracovním trhu s velmi vysokou zaměstnaností a rychlým růstem mezd. Během letošního roku situace na domácím pracovním trhu sice zůstane i nadále velmi příznivá, avšak růst mezd již přeci jen nebude tak silný jako loni. Mírné zpomalení maloobchodu v průběhu roku naznačuje i spotřebitelská důvěra, která se sice stále nachází na výrazně nadprůměrných hodnotách, avšak spotřebitelé přeci jen ve větší míře začínají pociťovat obavy z růstu nezaměstnanosti a cen a také se zvyšuje jejich úmysl více spořit. Letos tak očekávám růst maloobchodu kolem 4 %.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Velké sny a prázdná kapsa

15:52 Zbyněk Fiala: Velké sny a prázdná kapsa

Končící Evropská komise zkouší ještě udat strategii pro příští volební období, s nejasnými návrhy, n…