Ombudsman pro zdraví Martin Jan Stránský: Pacienti a zdravotníci jsou partneři. Nově mají k dispozici manuál zdravotnického práva

19.02.2016 17:30 | Zprávy

První manuál, s jehož pomocí mohou hájit svá práva ve zdravotnictví pacienti i zdravotníci, vydala tento týden Kancelář Ombudsmana pro zdraví. Do 14 dnů vyjde pod názvem Vztah s lékařem i elektronická publikace pro lékaře a další zdravotnické pracovníky. V loňském roce evidovala Kancelář Ombudsmana pro zdraví zhruba 400 podnětů a dotazů, nejčastěji šlo o nespokojenost s poskytovanými službami.

Ombudsman pro zdraví Martin Jan Stránský: Pacienti a zdravotníci jsou partneři. Nově mají k dispozici manuál zdravotnického práva
Foto: archiv
Popisek: Martin Jan Stránský

Od dnešního dne může každý člověk v České republice přesně vědět, na co má v systému zdravotnictví právo a co je jeho povinností. Kancelář Ombudsmana pro zdraví (KOZ) zveřejnila na svých webových stránkách www.ombudsmanprozdravi.cz nový Manuál zdravotnického práva určený široké veřejnosti, úředníkům i zdravotnickým pracovníkům. Tento unikátní pomocník vychází přímo z konkrétních podnětů občanů, které Kancelář Ombudsmana pro zdraví řeší.

V Manuálu zdravotnického práva se lidé dozvědí především to, jaká jsou práva pacienta na jedné straně práva poskytovatelů zdravotních služeb, resp. lékařů a dalších zdravotnických pracovníků, na straně druhé,“ konstatoval MUDr. Martin Jan Stránský, zakladatel Kanceláře Ombudsmana pro zdraví, a dodal: „Nejde však o klasickou příručku, která se napíše, použije a časem zapomene. Její obsah bude doplňován podle aktuálních problémů, s nimiž se lidé na naši kancelář obracejí. Rovněž bude pravidelně aktualizován tak, aby stále odpovídal právnímu řádu ČR.“

V Manuálu zdravotnického práva najdou lidé například vše o tom, jak mohou zacházet se zdravotnickou dokumentací uloženou u lékaře. Přečtou si, co je vlastně skutečně informovaný souhlas, kdo jej má s pacientem uzavřít, jak má vypadat a kdy jej není třeba. Jsou zde kapitoly o dříve vysloveném přání a  informace, které pomohou vyznat se lidem v nabídce nadstandardu a v tom, zda je nebo není oprávněná. Celá kapitola je rovněž věnována otázkám řešení při nespokojenosti s léčbou či chováním zdravotnického personálu. (Obsah manuálu, viz Příloha) Manuál zdravotnického práva bude přístupný na základě ročního předplatného v sekci Zdravotnické právo (290 Kč, 190 Kč pro studenty).

Další příručka je určena především lékařům

Drtivá většina stížností, které do Kanceláře Ombudsmana pro zdraví přicházejí, vychází z nevhodně nastaveného vztahu mezi zdravotnickými pracovníky, zejména lékaři, a pacienty. Ještě jsme si nezvykli na to, že jde nikoli o hierarchický, ale o partnerský vztah, v němž mají obě strany svá práva a  povinnosti,“ konstatuje MUDr. Martin J. Stránský. Druhá příručka s názvem Vztah s pacientem, kterou KOZ uveřejní na svých stránkách do konce února, bude určena poskytovatelům zdravotních služeb, ať už jde o jednotlivce s vlastní praxí či o velká zdravotnická zařízení z mnoha zaměstnanci. K dispozici bude opět na webových stránkách Kanceláře Ombudsmana pro zdraví.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Dobrý den.

Mám jeden jediný dotaz, proč nechcete referendum? Bojíte se ho?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Halík: Nabídka, kterou nelze odmítnout?

15:16 Jiří Halík: Nabídka, kterou nelze odmítnout?

Přečetl jsem si nabídku paní poslankyně Potůčkové za hnutí STAN, která by se ráda po volbách opět vr…