Ombudsman pro zdraví Martin Jan Stránský: Pacienti a zdravotníci jsou partneři. Nově mají k dispozici manuál zdravotnického práva

19.02.2016 17:30 | Zprávy
autor: PV

První manuál, s jehož pomocí mohou hájit svá práva ve zdravotnictví pacienti i zdravotníci, vydala tento týden Kancelář Ombudsmana pro zdraví. Do 14 dnů vyjde pod názvem Vztah s lékařem i elektronická publikace pro lékaře a další zdravotnické pracovníky. V loňském roce evidovala Kancelář Ombudsmana pro zdraví zhruba 400 podnětů a dotazů, nejčastěji šlo o nespokojenost s poskytovanými službami.

Ombudsman pro zdraví Martin Jan Stránský: Pacienti a zdravotníci jsou partneři. Nově mají k dispozici manuál zdravotnického práva
Foto: archiv
Popisek: Martin Jan Stránský

Od dnešního dne může každý člověk v České republice přesně vědět, na co má v systému zdravotnictví právo a co je jeho povinností. Kancelář Ombudsmana pro zdraví (KOZ) zveřejnila na svých webových stránkách www.ombudsmanprozdravi.cz nový Manuál zdravotnického práva určený široké veřejnosti, úředníkům i zdravotnickým pracovníkům. Tento unikátní pomocník vychází přímo z konkrétních podnětů občanů, které Kancelář Ombudsmana pro zdraví řeší.

V Manuálu zdravotnického práva se lidé dozvědí především to, jaká jsou práva pacienta na jedné straně práva poskytovatelů zdravotních služeb, resp. lékařů a dalších zdravotnických pracovníků, na straně druhé,“ konstatoval MUDr. Martin Jan Stránský, zakladatel Kanceláře Ombudsmana pro zdraví, a dodal: „Nejde však o klasickou příručku, která se napíše, použije a časem zapomene. Její obsah bude doplňován podle aktuálních problémů, s nimiž se lidé na naši kancelář obracejí. Rovněž bude pravidelně aktualizován tak, aby stále odpovídal právnímu řádu ČR.“

V Manuálu zdravotnického práva najdou lidé například vše o tom, jak mohou zacházet se zdravotnickou dokumentací uloženou u lékaře. Přečtou si, co je vlastně skutečně informovaný souhlas, kdo jej má s pacientem uzavřít, jak má vypadat a kdy jej není třeba. Jsou zde kapitoly o dříve vysloveném přání a  informace, které pomohou vyznat se lidem v nabídce nadstandardu a v tom, zda je nebo není oprávněná. Celá kapitola je rovněž věnována otázkám řešení při nespokojenosti s léčbou či chováním zdravotnického personálu. (Obsah manuálu, viz Příloha) Manuál zdravotnického práva bude přístupný na základě ročního předplatného v sekci Zdravotnické právo (290 Kč, 190 Kč pro studenty).

Další příručka je určena především lékařům

Drtivá většina stížností, které do Kanceláře Ombudsmana pro zdraví přicházejí, vychází z nevhodně nastaveného vztahu mezi zdravotnickými pracovníky, zejména lékaři, a pacienty. Ještě jsme si nezvykli na to, že jde nikoli o hierarchický, ale o partnerský vztah, v němž mají obě strany svá práva a  povinnosti,“ konstatuje MUDr. Martin J. Stránský. Druhá příručka s názvem Vztah s pacientem, kterou KOZ uveřejní na svých stránkách do konce února, bude určena poskytovatelům zdravotních služeb, ať už jde o jednotlivce s vlastní praxí či o velká zdravotnická zařízení z mnoha zaměstnanci. K dispozici bude opět na webových stránkách Kanceláře Ombudsmana pro zdraví.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

MUDr. Zdeněk Hřib byl položen dotaz

Co by měl Babiš udělat, abyste byli spokojení?

Mě to přijde tak, že ať by udělal cokoliv, tak stejně budete mít nějaký problém. A kdyby bylo ANO bez Babiše, tak byste se na něj dívali jinak a třeba s ním i spolupracovali? Děkuji za odpověď. Jana

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Dufek: Další zklidnění cen výrobců

16:26 Petr Dufek: Další zklidnění cen výrobců

Listopadové přehledy o vývoji cen ve výrobě dávají vyznívají z pohledu dalšího vývoje inflace velmi …