Od dnešního dne může každý člověk v České republice přesně vědět, na co má v systému zdravotnictví právo a co je jeho povinností. Kancelář Ombudsmana pro zdraví (KOZ) zveřejnila na svých webových stránkách www.ombudsmanprozdravi.cz nový Manuál zdravotnického práva určený široké veřejnosti, úředníkům i zdravotnickým pracovníkům. Tento unikátní pomocník vychází přímo z konkrétních podnětů občanů, které Kancelář Ombudsmana pro zdraví řeší.
„V Manuálu zdravotnického práva se lidé dozvědí především to, jaká jsou práva pacienta na jedné straně práva poskytovatelů zdravotních služeb, resp. lékařů a dalších zdravotnických pracovníků, na straně druhé,“ konstatoval MUDr. Martin Jan Stránský, zakladatel Kanceláře Ombudsmana pro zdraví, a dodal: „Nejde však o klasickou příručku, která se napíše, použije a časem zapomene. Její obsah bude doplňován podle aktuálních problémů, s nimiž se lidé na naši kancelář obracejí. Rovněž bude pravidelně aktualizován tak, aby stále odpovídal právnímu řádu ČR.“
V Manuálu zdravotnického práva najdou lidé například vše o tom, jak mohou zacházet se zdravotnickou dokumentací uloženou u lékaře. Přečtou si, co je vlastně skutečně informovaný souhlas, kdo jej má s pacientem uzavřít, jak má vypadat a kdy jej není třeba. Jsou zde kapitoly o dříve vysloveném přání a informace, které pomohou vyznat se lidem v nabídce nadstandardu a v tom, zda je nebo není oprávněná. Celá kapitola je rovněž věnována otázkám řešení při nespokojenosti s léčbou či chováním zdravotnického personálu. (Obsah manuálu, viz Příloha) Manuál zdravotnického práva bude přístupný na základě ročního předplatného v sekci Zdravotnické právo (290 Kč, 190 Kč pro studenty).
Další příručka je určena především lékařům
„Drtivá většina stížností, které do Kanceláře Ombudsmana pro zdraví přicházejí, vychází z nevhodně nastaveného vztahu mezi zdravotnickými pracovníky, zejména lékaři, a pacienty. Ještě jsme si nezvykli na to, že jde nikoli o hierarchický, ale o partnerský vztah, v němž mají obě strany svá práva a povinnosti,“ konstatuje MUDr. Martin J. Stránský. Druhá příručka s názvem Vztah s pacientem, kterou KOZ uveřejní na svých stránkách do konce února, bude určena poskytovatelům zdravotních služeb, ať už jde o jednotlivce s vlastní praxí či o velká zdravotnická zařízení z mnoha zaměstnanci. K dispozici bude opět na webových stránkách Kanceláře Ombudsmana pro zdraví.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV