Ondřej Konrád: Bude Národní divadlo konečně samostatnější?

22.02.2014 7:27 | Zprávy

Odpustíme si žertování o paradoxu, že Národní divadlo, jehož vznik ve druhé polovině devatenáctého století symbolizoval buditelské vlastenectví, si nyní bere za vzor právě Vídeň. A jen konstatujme, že je měr ředitele Jana Buriana transformovat příspěvkovou organizaci do instituce veřejnoprávní, k čemuž ho i se členy garanční rady inspiroval vídeňský příklad.

Ondřej Konrád: Bude Národní divadlo konečně samostatnější?
Foto: narodni-divadlo.cz
Popisek: Národní divadlo v Praze

Národní divadlo sice ani potom nebude nezávislé na státu, ale o poznání samostatnější vůči dosavadnímu zřizovateli, tedy ministerstvu kultury. A čerstvý resortní ministr Daniel Herman zřejmě chápe, že Burian s dlouholetou zkušeností vedení rovněž více složkového plzeňského divadla má jak důvěru odborné veřejnosti, tak zřejmě i podstatné části zaměstnanců Národního divadla a především předpoklady rozháranou instituci konsolidovat.  

Podstatou jeho návrhu, který dnes ministrovi předložil, je oddělení uměleckých souborů. Balet, činohra i opera (bráno dle abecedy) by se měly stát právnickými osobami využívajícími střechové servisní organizace Národního divadla s technickým, dílenským a dalším zázemím. Jde tedy o proměnu v holdingovou společnost, jakou prodělalo právě vídeňské divadlo před zhruba deseti lety, a která, což říká nejen Burian, ale i četní divadelní experti, se jednoznačně osvědčila. A vrátila tamní scénu mezi absolutní světovou elitu. Proces zamýšlené pražské transformace je ovšem komplikovanou záležitostí vyžadující množství legislativních změn, ředitel předpokládá, že za optimálního tempa by mohl být završen zhruba do tří čtyř let.  

Národní divadlo, vedle třeba České filharmonie další zásadní pomyslnou výkladní skříň české kultury tradiční i současné, propojenou ovšem úzce s děním ve světě, bude sice nadále financovat stát prostřednictvím resortního ministerstva. Ale mělo by mít mnohem volnější ruce a nezmítat se v nejistotách vždy, když přijde k moci jiná politická garnitura, jejíž někteří exponenti mívají občas tendence uměleckou instituci ovlivňovat, či své lidi dokonce do jejího vedení dosazovat.   

Podstatný díl autonomie na politice si vymohl při nedávném příchodu do čela České filharmonie Jiří Bělohlávek a coby internacionální osobnost své angažmá podmiňoval také zvýšením platů hudebníků a podobně. Za krátký čas se ukázalo, že jeho nástup přinesl klid dovnitř tělesa, jehož renomé stoupá doma i ve světě.  

Burian sice není světová dirigentská hvězda, ale typem znalého manažera s jasnou vizí. Nepřichází s nečekanými nápady a návrhy, o lecčems velmi podobném se uvažovalo už před lety, ale kýžené změny se nedařily realizovat. Burian má na co navazovat a zdá se, že by mohl mít úspěch. Jaký by si Národní divadlo a česká kulturní veřejnost konečně zasluhovaly. Bude ovšem také chtít, aby stát vyčlenil na provoz víc prostředků. A s tím byl zatím vždy problém. Jenomže podfinancované divadlo se nikam výš vyšvihnout nemůže. Snad to nynější vláda pochopí.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

Mgr. Vladimíra Ludková byl položen dotaz

Zbraně

Zaujal mě váš komentář ke zbraním. Máte naprostou pravdu, že kdo chce jakoukoliv zbraň použít třeba k zabíjení, že si ji nějak opatří - většinou nezákonně. Ale co mě zajímá je váš pohled na to, aby lidé mohli použít legální zbraň pro svou ochranu nebo ochranu majetku? Protože co vím, tak je většina ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Halík: Zakázané ovoce vždy nejlépe chutná

15:16 Jiří Halík: Zakázané ovoce vždy nejlépe chutná

Přečetl jsem si článek europoslance Zdechovského, ve kterém žádá eurokomisařku Leyenovou o zákaz sov…