I když jistě se můžeme pokusit sledovat v různých náboženstvích – přes závažná specifika a odlišnosti – určité společné rysy, či zdánlivě společné rysy či vzorce, a komparativní religionistika nám nesporně nabídne vážné poznatky o základních lidských náboženských archetypech i o společné struktuře náboženských prožitků, takzvaných náboženských zkušeností, i náboženských projevů, ritů, mýtů, dogmat, přec se jen přikláním k těm, kteří důvodně odmítají mluvit o náboženství obecně. 11)
V našem kulturním kontextu mluvím tedy o náboženství, které je jedním z hlavních pilířů evropské kultury, mluvím o křesťanství. Když pojednávám o způsobu mluvení o Bohu, mám na mysli tradici náboženství starého Izraele a křesťanské víry a její sebereflexi v podobě křesťanské teologie. Když pojednávám o evropských filosofech, kteří svou kritikou náboženství otevřeli perspektivu ateistického mluvení o Bohu, mám též vždy na zřeteli Boha hebrejsko-křesťanské tradice.
Velmi často jsem ve svých textech podtrhl, že religionistika není teologie a naopak, že teologie není religionistika. I když religionista může jít určitý kus cesty společně s teologem, zejména pokud ten alespoň do značné míry pracuje historicko-kritickou metodou, může se od něho i učit, přec přijdou na rozcestí, kde nastává předěl. Teolog, i když svou víru podrobuje kritické sebereflexi, je vyznavačem svého náboženství, považuje se, či chce být považován za věřícího. I kritickou reflexi své víry podniká v zájmu jejího zvěstování. A přísně vzato, jsou mantinely, které respektuje, které svým kritickým bádáním nemůže úplně zpochybnit či odstranit, pokud chce ještě zůstat teologem. 12)
Podobně jsem vyznačil odlišnost mezi filosofií náboženství a náboženskou filosofií. 13) Náboženská filosofie se snaží obhajovat či vykládat náboženství pomocí filosofických argumentů, filosofie náboženství studuje náboženství jako lidský jev lidských dějin a kultury, klade si otázku, proč člověk náboženství tvoří a jaké obsahy nažívá do náboženských archetypů, do pojmu Bůh, do náboženských ritů, mýtů, dogmat a etických postojů.
Filosofie náboženství z pozice kritického racionalismus
Jistě že tento můj důraz na výraznou odlišnost religionistiky a teologie, a filosofie náboženství a náboženské filosofie pramení z mého východiska, ze kterého k náboženství, konkrétně ke křesťanství, přistupuji. Tím zorným úhlem, pod kterým se dívám na křesťanství jako na jev lidských dějin a kultury je kritický racionalismus. Kritický racionalismus nezná kategorii nadpřirozeného zjevení či nadpřirozeného zázraku. 14) Pokud náboženští lidé o něčem takovém mluví, považuje to kritický racionalista za jejich subjektivní prožitek, i když oni sami budou jistě velmi přesvědčeni o objektivitě svých náboženských zkušeností a představ.
Filosofové, kteří inklinují k tradici empirismu, pozitivismu a k jeho korektuře v podobě kritického racionalismu se většinou tématem náboženství nezabývají. Většinou věnují pozornost filosofii vědy, než by se zabývali tak podivným jevem, jako je náboženství. Nebo se řadí k tvrdým ateistům, kteří s náboženstvím vedou polemiku a snaží se doložit jeho nesmyslnost. Proto se většinou filosofie náboženství ujímají filosofické směry, které spojuje přesvědčení, že hluboké duchovní dimenze lidství nelze postihnout pozitivistickou metodologií, či metodologií kritického racionalismu, a především je spojuje přesvědčení, že jen ten, kdo se nedívá zvenčí, kdo stojí uvnitř, kdo tu hudbu, která se hraje sdílí, může porozumět. Tím však už netraktují filosofii náboženství, nýbrž náboženskou filosofii. K takovým patří: filosofická teologie, transcendentální filosofie, hermeneutika náboženství, fenomenologie náboženství. 15)
Na námitku, že ale přece není možné žádné zcela nezaujaté poznání, jsem odpověděl a odpovídám, že jsem velmi zaujat pro co možná nejvyšší stupeň nezaujatosti.
Věnuji-li se religionistickému studiu křesťanství jako lidskému jevu lidských dějin a kultury a filosofii náboženství z pozice kritického racionalismu, může to působit jako soliterní rarita. Často zazní námitka: „Copak může náboženství rozumět „racionalistický fachidiot, či pozitivistický trotl ?“
Jako kritický racionalista jsem jiného mínění:

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.