Otakar A. Funda: Radikalita a kompromis - ještě jedno ohlédnutí za Husem

07.07.2015 16:32

Níže předložená esej je výtah podstatných myšlenek religionisty a filosofa O. A. Fundy, kterou ve formě přednášky připravil na zářijovou konferenci Univerzity Karlovy. Webu Literárních novin byl text, s laskavostí autoru vlastní, dán k dispozici pro jeho publikování:

Otakar A. Funda: Radikalita a kompromis - ještě jedno ohlédnutí za Husem
Foto: Hans Štembera
Popisek: Socha Jana Husa za sousoší pomníku na Staroměstském náměstí v Praze

Dovolte, abych nejprve předeslal několik vět zcela osobních: Když se mi dostalo té pocty od rektorátu drahé mi Karlovy University,-  (kde jsem od r. 1990 do 2009 prožil dvacet nejkrásnějších let svého života) -  abych se podílel na tomto husovském symposiu, vyvolalo to ve mě radost i veliké rozpaky.

Radost   proto, že velkými učiteli mého  mládí byli F. M. Bartoš, Rudolf Říčan a Amedeo Molnár, - a   i když nejsem historik,  a ani  ve svém oboru  filosofického tázání  nesahám těmto   velkým badatelům  po kotník, považuji za svůj úkol přenést přes svou generaci do další generace jejich impozantní  odkaz.  Ti,  kteří už neměli možnost potkat Bartoše, Říčana, Molnára, by alespoň ode  mě měli uslyšet o těchto výšinách intelektu, akribie a hermeneutiky.   

Na druhé straně to pozvání vyvolalo ve mě rozpaky : „Co tam chceš dělat Fundo, vždyť nejsi historik, a nejsi  husitolog?“  Mohu snad uvést ve svůj prospěch, že historie je mou zálibou od mládí, čtu si historická díla v pozdních hodinách jako poutavou, brilantně psanou  beletrii - narozdíl od frivolní beletrie podloženou prameny.   Mohu  snad ve svůj prospěch   říci, že dílo Husovo i velké monografie   Husovi věnované jsem přečetl - ale to je pořád příliš málo, aby mě to kvalifikovalo k referátu na tomto symposiu.

Nebudu tedy fušovat do dílny historiků. Přidržím se svého oboru. Nevystupuji s nárokem, že jsem filosof, raději  říkám, že se věnuji filosofickému tázání. K filosofickému tázání  patří, že spíše otázky klade, než  že by nabízelo odpovědi. K filosofickému tázání  patří pochybnost, vztažená  až  k  vlastnímu sebezpochybnění.  Filosofické tázání svým kladením otázek je   hrází proti vší povrchnosti, konsumní plytkosti  a  proti domnělým  jistotám  sebejistých,   nekritických  nábobů.

Protože vzdělanost znamená tradování tradic, předávání tradic, je  snaha o filosofickou reflexi  tradic českých dějin, včetně tradice husovské, tématem filosoficky legitimním.


U příležitosti velkých výročí bývá na symposiích nejednou kladena patetická otázka: “A jaký  je význam vzpomínané osobnosti pro nás dnes“. Tato otázka prozrazuje určitou netrpělivost a  touhu po návodné, zjednodušující odpovědi.  Vůči takové poptávce bude historik i filosof velmi zdrženlivý. Minulé zápasy se odehrávaly v tak odlišných kontextech, že kdybychom se skutečně potkali s oslavovanou osobností, byli bychom vyděšeni z ní a ona z nás a vůbec  bychom si nerozuměli.  Zápasy velkých osobností minulosti mohou být pro nás snad mementem myšlenkové poctivosti a mravní odpovědnosti -  obsah i kontext jejich zápasů a naši otázek a problémů  je však zcela nesrovnatelný.

Nicméně odvážím se ještě jednoho kroku dál.  Jedním z předních témat filosofie 20. století je napětí  mezi existencialitou a  kritickou racionalitou. Je kritická racionalita schopna mravně odpovědného jednání, či je jednání výsadou existenciálního  sebenasazení ? A naopak  otázka: Nedoprovází  pathos nasazení  se pro svatou věc mnohé iracionální počiny, které se  následně ukáží  z hlediska střízlivé racionality jako  problematické?  Husova causa je jednou ze závažných  dějinných situací tohoto odvěkého lidského a dějinného dilematu.

Způsob  racionálně kritického řešení problémů je značně odlišný od pathetického rozhorlení a radikality přístupu existenciálního, s nímž se  v  obzvláště vypjaté podobě setkáváme v zápasech a  příbězích mučedníků.  Racionálně kritické uvažování  se jednání nezříká, ale  jde po jiných cestách. Hans Albert věnoval velkou část svého díla tématu  racionalita a lidské jednání. (X)  Racionálně založené jednání si bude uváženě klást otázku  čeho   chce dosáhnout, jaké jsou    v daném dobovém kontextu  možnosti toho dosáhnout,  a  jakými prostředky lze snad  alespoň něčeho dosáhnout. Existenciální radikál, mučedník,  vystoupí   nesmlouvavě se svou kritikou zvrácených poměrů a  otázku čeho a jak chce dosáhnout si většinou, zejména v první fázi svého  zápasu, neklade.

Když skutečně sledujete pozorně krok za krokem Husovu při i jeho proces - vypište si ty jednotlivé údaje způsobem protokolárního zápisu -   nahlédnete, že u Husa jsou okamžiky  plné velkého rozhorlení, zejména v době, kdy byl jmenován rektorem, kdy byl  obdivovaným kazatelem  a těšil se ještě přízni krále, i okamžiky, kdy  - jak se v českým sloganem říká -  se  „pokouší důstojně zařadit zpátečku“ a ví, co je před koncilem těžko hajitelné. V Kostnici např. tvrdí, že se arcibiskupovu nařízení vydat Wyclifovy spisy podřídil, což je asi pravda, smlčuje však, že spolu s Jeronymem  Pražským byl vůdčí osobností strany wyclifistů a stál v čele  protestů proti arcibiskupovu rozhodnutí. Při procesním jednání na kostnickém koncilu nebyla zvažována jen holá, dostatečně doložená  fakta, ale  spolupůsobily i  informace o  rozjitřené  atmosféře v Praze od r. 1408 ao  mnoha Husových výrocích porůznu řečených. Tak tomu bývá při většině procesů, které vedou mocní proti těm, kteří se jim postavili na odpor.

Především   Hus dostatečně  nezvážil  odvolání  proti pražskému arcibiskupu  ve věci vydání   Wyclifových knih, podané v létě  r. 1409 ke kurii pěti studenty, které zastupoval právník Marek z Hradce.   Odpovědí  byla arcibiskupem  Zbyňkem Zajícem pravděpodobně  „koupená“    bula Alexandra V.  v Pise zvoleného papeže,  která zakazovala kázání v kaplích a potvrzovala  arcibiskupovo  nařízení o  vydání Wyclifových knih. Bula došla do Prahy    9. března 1410,  arcibiskupem byla vyhlášena obzvláště důrazně 16. června 1410.  Leč reformním hnutím  byla  její maketa  demonstrativně  zneuctěna a spálena.( pozn 114 kI. kapitole,  Kejř, Husův proces).  Proti Bule Alexandra V. se Hus  odvolal mezi 9. březnem a  3. květnem 1410, kdy Alexandr V. zemřel.   Ve dnech 23.- 25. června 1410 se pak znovu odvolal k  „papeži lépe informovanému“. Odvolání adresoval papeži Janu XXIII.    Odvolání podal ještě  tři týdny před tím, než arcibiskup Zbyněk skutečně Wyclifovy knihy  16. července 1410 spálil.  Tak Hus  dal  již v létě 1410 celý  svůj proces do pohybu.  Když  posléze zjistil, že  v něm  nebude žalobcem, ale souzeným,   na   jednání kuriálního soudu,  který tehdy zasedal v Bologni, se nedostavil. Zatupoval jej právník Jan z Jesenice, dokud sám nebyl diskvalifikován klatbou, kterou nejspíše zosnoval Michal  z Německého Brodu, zvaný de Causis.  Své nedostavení se ke kurii, k níž se odvolal,  se Hus   snažil různě zdůvodnit.    Byl na něho vydán „půhon pro nestání“. Proces  byl již v běhu.  Neuposlechnutím zákazu kázání a konáním bohoslužeb v době, kdy byla na něho vznesena klatba, celou  causu  znovu vyostřil. Argument, že se  jeho pře nachází  ve stavu odvolání nebyl  právně úplně nenapadnutelný, aby si mohl dovolit alespoň do dořešení  svého odvolání  zákazu činnosti neuposlechnout.

Že postup proti němu ze strany arcibiskupa i  kurie byl nejednou právně nekorektní, že v zákulisí sehrály svoji roli mocenské styky  arcibiskupa,  pražských prelátů i  některých německých universitních mistrů,  a též pravděpodobné  úplatky u kurie,  je ovšem druhou stránkou mince. Stejně tak jako že zlobně nenávistné zaujetí některých jeho především českých  nepřátel, kteří znali  jeho pražské působení, i německých mistrů z Prahy vypovězených, se příliš nestaralo o korektní postup. Tito osobní nepřátelé   do určité míry ovlivňovali vůči Husovi nepříznivou atmosféru, ale právní rozhodování v rukou neměli. Je pravda, že  některé články, které byly Husovi  vytýkány, nehlásal. Ty byly ostatně ve značné míře z konečné podoby obžaloby vypuštěny.

Nad celým  Husovým procesem je třeba se ptát: Byl Hus tak naivní, že se se svou kritikou církve odvolal ke kurii, která byla přímo prolezlá zákulisními machinacemi (X Kejř, s. 71 -77)  a  představovala ty, které  káral – a nebo  tak  učinil proto, aby se jeho kritika církve stala věcí veřejnou a musela být projednávána církevními institucemi?  Možná že Hus zprvu doufal, že v těchto kuriálních strukturách by se mohli najít Kristově věci oddaní  kněží,  teologové, nositelé církevních hodností,  kteří by jeho při posoudili v souladu s Písmem  a s  kanonickým právem. Několik takových světlých postav v Husově procesu skutečně potkáme, např.  kuriální auditor Jindřich Krumhart z Westerholze nebo  italský teolog Tomáš z Utina,   do značné míry i kardinál Zabarella.(X)  Leč zásahem shora, někdy přímo na papežův pokyn jsou záhy  „vyměněni“.

Od  jednoho velmi závažného článku, který nehlásal,  se Hus  dostatečně   nedistancoval,  od nauky o remanenci. V kontextu tehdejšího teologického myšlení otřást představou transsubstanciace   vlastně znamenalo – i když skrytě – otřást klíčovou  představou křesťanské víry v Ježíšovo božství a v  pravost božího vtělení. Viděno  v tehdejším zorném úhlu  pohledu   platných věroučných dogmat: Jestliže církev opustí transsubstanciaci, potichu a nenápadně přestane být  svátostným zpřítomněním Krista jako Spasitele a nepozorovaně se začne posouvat k náboženskému společenství, které   jednou skončí u pochopení poslední Večeře  jako vzpomínky na Ježíše  člověka a u humanistické interpretace  jeho učení.  Hus, lze dnes považovat za prokázané, Wyclifovu  nauku o remanenci nikdy nehlásal, ale také se od ní dostatečně zřetelně   nedistancoval. Husova sympatie k Wyclifovi, jehož citace či parafráze jsou hlavním pramenem jeho  spisů  a obhajoba  řady Wyclifových  článků ještě v Praze, byly  koncilu dostatečně známé.

Hus si   nepoložil dostatečně realisticky  otázku,  jakým způsobem chce  uvést do církevní praxe   Wyclifův článek  Nullus est  dominus a  kam až  chce  v jeho  uplatnění dojít,  jakkoli mravně ryzí byla intence tohoto článku.  Šlo o vyhlášení these, že papež,  biskup,  kněz, pokud se nachází ve smrtelném  hříchu, není zastáncem svého úřadu. Hus to pak vztáhl i na krále. X) Hus dostatečně nezvážil, že aplikace tohoto článku v praxi  je slepou uličkou radikálního moralismu, nenabízí jasný  způsob posouzení a ověření, a  ve svém důsledku musí vést k destrukci celé společnosti.  Nehledal dorozumění s konciliaristy, kteří podobně  byli přesvědčeni o potřebě nápravy v církvi a dokonce sesadili papeže. Je až tragicky kuriosní, že reformní koncil, který sesadil papeže, odsoudil reformního kazatele.

Kromě existenciálního pathosu a radikálního sebenasazení  je u  Husa, zejména v závěru,  patrný  určitý stupeň střízlivě racionální úvahy. K té  patří  asi i to, že si uvědomil, že jeho věc je „už příliš rozjetá“  - jak v letech „normalizace“  zpíval v jedné písničce disident Svatopluk Karásek- než aby bylo možné  přijmout i vstřícnou formuli odvolání.  Pravděpodobně  si věcně  uvědomil dvě skutečnosti: 1) že koncilu nelze věřit a že by zmírněné,  vstřícné   odvolání, které mu bylo nabídnuto, pokud by na ně přistoupil, bylo vzápětí směrem do Čech  interpretováno jako Husovo pokoření se autoritě církve, kterou kritizoval a  2)   si pravděpodobně  zcela racionálně střízlivě uvědomil, že by  ho odvolání sice ušetřilo hranice, ale podle usu tehdejšího jednání s kacíři neotevřelo vrata žaláře ani neumožnilo návrat do  Čech.

Navíc pak, Hus byl bytostně přesvědčen, že svou smrtí nejde do  prázdnoty, ale do  slávy Krista, Pána, k němuž se odvolal. Smrt nevnímal jako konec.

A tak si dovoluji na tu   značně zjednodušující otázku :“Jaký je dnes Husův význam pro nás“ povědět: 1) Je dějinnou skutečností  zcela určitého postoje, zcela určitého  protrpěného rozhodnutí, je příběhem určitého řešení té odvěké lidské  i filosofické polarity mezi   racionalitou a existencí.  2) A je jistě klíčovou postavou velké kapitoly českých dějin -  české reformace.

Na filosofii dnes většinou zbývají otázky, které nikdo nechce  (X),  protože správnost odpovědí nelze verifikovat. Takovou  je i otázka: radikalita a kompromis, či přesněji: existenciální  radikalita   a racionálně střízlivý postoj,  hledající mody vivendi.   Je to otázka nejen husovská a husitská,   ale  je to vůbec  kardinální otázka dějin, českých obzvláště.  Jinak řečeno: Na jedné straně   pathetické vzepjetí k zápasům a směřování ke smyslu dějin, umírání pro ideje a pro  vize lepšího světa - tedy  tradice mesiánská  -  a  na druhé straně   tradice jasnozřivé skepse - (pozor!, říkám jasnozřivé skepse, nikoli nihilistické skepse!!), která v pohledu kritické racionality  je zdrženlivá k radikálním  krajnostem a existenciálně vzepjaté  emocionalitě, protože ví, jak ambivalentní jsou lidské dějiny. Často stačí 2-3 roky, aby ideje, pro které mučedník umíral, byly zdevalvovány  nebo se jich dovolávali a z nich těžili  nelegitimní příživníci.

Obávám se, že kdyby se Hus dočkal  let 1420 – 1434, že by si  mnohé vyčítal a  trhal si svou  kněžskou pleš.  Ostatně i jeho vlastní příběh svědčí o okamžicích určitého radikálního rozhorlení, které se pak nesnadno snažil při  výslechu v Kostnici vybalancovat.   Rozdělení cest Husových přátel,  Štěpána Pálče, Jakoubka ze Stříbra, Křišťana z Prachatic nám  dává nahlédnout do těchto bolestných předělů různého stupně radikality a  ochoty ke kompromisu.


Polarita mezi existenciálním, radikálním  nasazením  pro  poznanou pravdu   a  mezi racionálně střízlivým hledáním únosné míry důstojných   kompromisů  -  neboť se většinou nerozhodujeme mezi absolutně dobrým, ale jen  mezi relativně lepším a relativně horším - se  táhne nejen celými českými dějinami, ale je to jedna z hlavních otázek celé evropské duchovní tradice.

Již v Hebrejské bibli najdeme texty prostoupené vzepjatými  mesiánskými vizemi, ale je tam také kniha Jób a zejména  kniha  Kazatel s jasnozřivým zpochybněním  a   vědomím marnosti všeho lidského úsilí.

Řecké bájesloví vypráví nejen o Prometheovi a jeho  vzdorném  hrdinství  pro lepší úděl člověka, ale  také o Sisyfovi a jeho nikdy žádným spočinutím  nedovršené  námaze.

Antická filosofie má  svého Platóna s jeho vizí prolomit    herakleitovský cyklický tok dění vzmachem ke světu  idejí, ( X- Popper, pozn. ovšem totalitních), ale má  i stoiky s jejich  racionálně střízlivou uměřeností v rámci možného.

Středověká filosofie má své realisty,  kteří  budou případně ochotni   pro ideje umírat, pro tu církev   pravou,  protože ji budou považovat za   skutečnost ideality,  ale má také  své nominalisty, pro které universalia sunt nomina a proto pro žádné obecné abstrakce nepůjde  nominalista na hranici.

(Exkurs: To je ostatně  významné filosofické pozadí Husovy pře. Hus byl realista, zatímco přední intelektuálové kostnického koncilu, kteří stejně jako Hus měli na zřeteli  nápravu církve, jenže v souřadnicích   konciliarismu,  byli   převážně nominalisté.)

O několik století později  se  budou  filosofové především v německy mluvícím středoevropském prostoru nořit do  otázek metafysiky a ideality, zatímco  angličtí empiristé a  následně  myslitelé zaujatí filosofickými  koncepty  pozitivismu a  pragmatismu budou  věcně řešit  konkrétní otázky.

Ve 20. století   budou  přední  středoevropští   myslitelé hledat nové podoby metafysiky, rozkrývat  hlubiny  údajně  transcendentálního vědomí,   budou  se domnívat, že přebývají u  „bytí“,  a to že je tím  bytostně podstatným -  zatímco Rudolf Carnap   označí tento způsob filosofování za pseudoproblém  (X) a kritičtí racionalisté  K.R. Popper  a Hans Albert  podrobí  historický mesianismus   a metafysický idealismus kritice.

To je filosofické podloží a filosofický kontext  i mnoha bolestných  otázek,  křižovatek českých dějin. Připomeňme jen některé:

Kníže Václav  uzavřel  moudrý  kompromis s nároky Jindřicha  Ptáčníka. Bylo adekvátní, že pravděpodobně v té věci původně odlišně radikální  a  asi značně ješitný a moci chtivý   Boleslav  svého bratra zavraždil, aby nakonec, po vší radikální ukvapenosti,  skončil kompromisem   smíru s Římskou říší a lénímu závazku se podrobil?

České radikální husitství se stalo natolik neúnosným  břemenem pro celou zemi, že  muselo být  nakonec pokořeno na Lipanech soudnými českými husitskými pány, kteří neztratili smysl pro politickou realitu a nevznášeli se ve vizích chiliastů.  Jihlavská kompaktáta 1435 byla nakonec kompromisem, k němuž  husitští  radikálové nebyli ochotni  před Prahou 1420  - kdy Zikmund  od obléhání Prahy nakonec moudře ustoupil.  Nikoli proto, že by se zalekl Žižkova  nevýznamného  vítězství v šarvátce s Míšeňskými  na Vítkově (X- viz Pekařovy doklady v jeho knize Jan Žižka).

Mělo  to následné  čtrnáctileté prolévání krve nějaký smysl, či řekněme raději význam? Ovšem, že  odpověď je ambivalentní:  ano a ne. Bylo  grandiózním  odporem  proti tabuizované ideologii a moci  církve, zrodilo nejen  táborské raubíře, ale i velké táborské teology české reformace, nicméně  skončilo kompromisem,  kterým mohlo skončit bez těch let strádání celé země    a krve prolévání.

Cituji v této souvislosti   K.R. Poppera: „Všichni, kteří slibovali nebe, stvořili nakonec peklo“.(X)  To platí o všech radikálních totalitních režimech. Když zjistí, že se jim uskutečnění jejich iluzorní vize nedaří, začnou hledat viníka, který za to může. Jednou je  údajným viníkem Žid, tak s ním do Osvětimi, podruhé je viníkem ideový diverzant, rolník či maloobchodník, tak s ním na Gulag nebo do Leopoldova. Všechny  mesiášské naděje happy endu dějin, jak poví  kritičtí racionalisté, končily nakonec  tragicky. Radikalismus, který nevzal v potaz možnost jiných, postupných, uvážených řešení, vedl většinou k tragédiím.

Exkurs :

Na tyto otázky,  pravda a kompromis, či radikalita a kompromis,  bolestné až do morku kosti !!, není žádná předem daná  odpověď. Rozhodujeme se každý sám  za sebe v dané situaci a většinou si přejeme, abychom se do takého rozhodování nedostali, nebo aby nás do něho někdo jiný svévolně nevmanipuloval.(X Masaryk říkal, radikalismus vždy jen na vlastní vestu).

Filosofie je tu  k tomu, aby nás vedla k co nejodpovědnějšímu zvážení všech komponent v jejich korelacích, kontinuitě a kontextech.(X) Nejsou  žádné předem dané návody. Jak říká americké přísloví :  „Přes ten most přejdeme, až k němu přijdeme.“ Neměli bychom však k němu přijít nepřipravení předchozím promýšlením problémů.

Navíc při takovém rozhodování  je většinou velmi  ve hře  naše  „mentalita“, (X)  naše psycho-neuronální dispozice, naše založení.  A také naše emoce, naše naštvanost, naše nenávist, naše ukvapenost,  či naopak  naše uvážlivost, bázlivost či  strach.

Ale  ptejme se dál:

Když čeští stavové  značně naivně 1526  zvolili Habsburky na český trůn, byl to pak  hazard nebo pathetické hrdinství – to české povstání 1618 -1620 ?  Navíc  značně dobrodružné a nedostatečně připravené a  zbytečně ukončené po dílčí  prohrané bitvě.

S problémem radikalita a kompromis se celý život potýkal T.G.Masaryk. V reakci na hnutí  Omladiny napsal : „Radikalismus je naše politické mastičkářství“. (XPro Friedjunkově procesu 1910 však došel  k přesvědčení, že Rakousko-Uhersko je nereformovatelné a 1913 v poslední chvíli naskočil do rychlíku s dcerou Olgou a jen tak tak se mu podařilo přejet  hranice, aby zahájil radikální,  leč promyšlené  kroky k  zániku  habsburské monarchie. A přece zůstaly v první republice nedořešené problémy, jejichž řešení Masaryk nedocenil, či prostě přerůstaly možnosti jakéhokoli řešení. (viz  oaf: Otevřené problémy Mysarykova myšlení a politické praxe, in sborník k 90. J. Opata, AVČR –Masarykův ústav, Praha 2014)

Když  Beneš uzavřel v Mnichově vnucený mu kompromis,  a vyklidil ozbrojené bunkry  na hranici - Západ tehdy totálně selhal -  bylo potom moudré, že dal souhlas k atentátu na Heydricha? Odnesly ho tisíce  bezbranných lidí, byli postříleni jak ovce.  Nebylo by  bývalo vznešenější, kdyby padli v opevněných bunkrech na hranici!! Kdo ví? Kdo to zodpoví?   Určitým ulehčením je, že, říká se,  „v dějinách nejsou kdyby“.  Události jsou nevratné, ale otázky  „kdyby“  nelze zakázat, i když nám a především těm, kteří umírali  již k ničemu nepomohou.

A poté, co nás Západ prodal v Mnichově Hitlerovi, prodal nás v Teheránu a na Jaltě Stalinovi. Nebyli tedy  nepředloženým hazardem  všechny ty pokusy o odpor proti komunismu v padesátých letech ?

Mělo  význam, mělo smysl, že se Jan Palach upálil, aby přiblížil režim, jak jej dnes známe? A co se stalo se jmény těch, kteří se před museem na Václavském náměstí  upálili  aby vyjádřili své   zklamání  z režimu Václava Havla a Václava Klause, a kteří byli zcela v marginálních několika řádcích v tisku označeni  jako  „psychopati“. Stejně  tak označil komunistický režim Jana Palacha.

Jsou dějiny kocourkov a nebo mají nějaký smysl ?

Sdílím s K.R. Popperem jeho kritiku historicismu  a mesianismu  i jeho thesi, že dějiny žádný smysl nemají.(X) v poznámce rozvedu argumentací K.R. Poppera na základě jeho knihy Bída historicismu.)

Říci, že otázka po posledním smyslu je bezpředmětná, může ovšem vést ke dvěma   zcela odlišným důsledkům!!

V pokleslé postmoderně to znamená. „anything goes“- pluralitní bezbřehý relativismus, „každý ať si myslí co chce,  říká  co chce a dělá co chce“. Tolerance jako lhostejnost a svoboda jako libovůle.

Pro nás, kritické racionalisty však výpověď, že otázka po posledním smyslu je  bezpředmětná, znamená něco  úplně jiného!!  I když není žádný Bůh, i když není  transcendentní, ale ani transcendentální, metafysická  garance posledního smyslu, není to důvod k resignaci ani k postmodernímu bezbřehému  relativismu. - Nýbrž: Smysl není někde vysoko a daleko, je tady na každý den s námi. (X pozn.veršování Sumrakov)  My jej ustavujeme svým jednáním. A my kritičtí racionalisté playdujeme pro jednání racionální.

Tázání po posledním smyslu dějin  je  bezpředmětné. Ale v té ambivalenci života a dějin  má význam  usilovat  o  ustavičné řešení problémů.  Je třeba  nevzdat toto úsilí, i když není žádné  konečné  vyřešení.  Proč?  V zájmu života, jeho zachování jako hodnoty nejvyšší i v zájmu jeho kvality.  Je třeba to se Sisyfem nevzdat, i když nikdy to břímě  nespočine na vrcholu hory,  i když nikdy nenastane docelené dovršení – boží království či   „ zlatý věk ráje“. (X, pozn.  a)  termín „docelit“, Herbart i J.L. Fischer,  pozn. b) exkurs  o  zvláštní  podobnosti při  vší odlišnosti mezi Camusem a  Popperem – Sisyfos to nemůže vzdát!)

Jsme lidičkové, ne bozi, jsme lidičkové nebozí. Ambivalence je náš úděl.  Naším údělem je unést své  lidství,  unést  svou fragmentárnost a nevzdat řešení problémů zde a nyní.   Někteří utíkají do nihilistické resignace, jiní do plytké  konsumní povrchnosti, jiní do fikcí o konečném naplnění dějin – ať již ve smyslu náboženském, nebo idealistickém nebo  tatolitaristickém.  Je však - a to je můj vklad do filosofické debaty - ještě  jiná cesta :

I když není žádný poslední smysl lidského života a žádný poslední smysl dějin – nevzdat střízlivě věcné, racionálně odpovědné  úsilí zde a nyní, abychom   přítomný okamžik  naplnili tím, co má zde a nyní pozitivní význam. -    A  mít na tom dost. Možná, že  něco z toho, co má význam pro nás, bude doznívat ještě v životě těch po nás.                                             


 Až  sem byl můj  zorný úhel pohledu značně ovlivněn blízkým mi kritickým racionalismem a Popperovou  kritikou mesianismu a historicismu, t.j. představy, že v dějinách je možné vysledovat  určité vzestupné – přes různé přeryvy – kontinuální  linie, které ústí do naplnění, t.j. smyslu  dějin – ať  již máme na mysli teologii dějin staroizraelských proroků, zejména sestavu různých textových vrstev v knihách  Izaiáš a Jeremiáš, či židovskou apokalyptiku posledních dvou století před n.l. nebo následně  křesťanskou eschatologii –  až po  sekularizované  podoby těchto vizí  završení  dějin ve filosofii dějin G. F. Hegela nebo K. Marxe. Tento  historismus Popper odmítá, staví proti němu thesi : život je ustavičné řešení problémů. Jestliže řekne, že „dějiny  žádný smysl nemají“  pak má na mysli smysl jako naplnění dějin, spočinutí ve smyslu, nikoli že by při vší ambivalenci zde a nyní určité  činy a určitá rozhodnutí  neměla význam.  K.R. Popper, následně pak ještě důrazněji  jeho mladší přítel H. Albert  (nar.1921)   preferuje  jednání racionální, racionální praxi,  před jednáním existenciálně pathetickým,  často bez racionálně kritické reflexe.

Protože - jak jsem  řekl na začátku -  k filosofickému  tázání patří sebezpochybnění, pokusím se i tento  Popperův koncept a tím i to, co jsem výše pověděl, poněkud zpochybnit a to z perspektivy  chápání dějin frankfurtské školy, t.j. kritické teorie a humanistického marxismu, což je vedle existencialismu a kritického racionalismu třetí nejvýznamnější filosofický   koncept ve 20. století.

V antice si  již  Herakleitos  všiml, že dějiny se opakují, ne sice fakticky, v kruhu, ale v určité spirále základních vzorců vzestupu a úpadku. Staré čínské myšlení načrtlo koncept jing-jang. Je-li  něco  podnětného na filosofii dějin,  nejsou to její iluzorní vize zavrcholení dějin, vize které jsou popřením samotné dialektiky jak Hegelovy  tak Marxovy !!, ale je to spíše otázka, z jakých příčin jsme v dějinách svědky opakujícího se archetypu vzestupu, krize, rozkladu. Proč se žádný dějinný útvar – ano řekněme zákonitě - tomuto  údělu, této své determinantě nemůže vyhnout? Zatímco Hegel viděl hybnou sílu dějin v pohybu světového Ducha, ve fázích jeho vzestupu a poklesu, Marx  zvolil za klíč vysvětlení dějinného pohybu  narůstající rozpor mezi výrobními prostředky, výrobními vztahy a charakterem výrobních sil. Obojímu  rozpoznání nelze upřít   úctyhodný respekt.

Osobně se domnívám, že  všechny  pokusy řešit určitý problém z jednoho principu jsou jednostranné a proto zavádějící. I  při proměnách v dějinách  je ve  hře celá komplexita a komlementarita komponent v korelacích, kontinuitě a kontextu. (viz moje schéma 6 K, Evropa, Rákos s.111)   Ideje a výrobní procesy se většinou prolínají, jdou ruku v ruce. Jistě nelze vykládat morálku jen z třídní příslušnosti. Jistě velké dějinné zvraty  nelze vykládat jen působením velkých osobností, ale  není zcela zanedbatelné,  je-li  v určité krizové dějinné chvíli v odpovědném postavení vynikající či pokleslá osobnost. Stačí  jen  sledovat jak krizové jevy vrcholného středověku ještě zvládali Karel IV., Arnošt z Pardubic a Jan z Jenštejna - a jak je již nezvládali  Václav IV, Zikmund  a Zbyněk  Zajíc z Hasenburka – kromě jiného též  dík své osobnostní nekonsistenci.) 

Proč toto všechno říkám: Chci poukázat na to, že v dějinách důvodně, s jistou chcete-li „vnitřní logikou dějin“ dochází  k destrukci velkých koncepcí. Když  překročily svůj zenit,  narůstají  krizové jevy, které většinou signalizují blížící se rozpad stávajících  společenských formací. V takových krizových situacích  se na scéně dějin většinou objevují lidé, reformátoři, mravokárci, chiliasté, revolucionáři či  vizionáři - hlasatelé vize lepšího světa, kteří se příliš neohlížejí na racionálně  kritickou,  střízlivou reflexí svého vystoupení, ale pod tlakem společenské krize jsou bytostně existenciálně puzeni pozvednout svůj  hlas, vyslovit nesmlouvavou kritiku,  případně  nastínit novou vizi. A   pravděpodobně – a zde je moje kritická připomínka vůči Popperovu odmítání filosofie dějin -  kdyby nevystoupili oni, vystoupili by jiní, protože ta dějinná krizová chvíle „je těhotná“, jak pověděl Marx, revolučním výbuchem.

V tomto zorném úhlu pohledu  pak  ustupuje do pozadí  polarita mezi existencialním   pathosem vizí a  mezi střízlivou racionálně kritickou reflexí dané dějinné chvíle. Krize dostoupila takového stupně, že výbuchu sopky už  nelze zabránit.  Nejednou jsou však mocenské struktury stávajícího   systému, ač se nacházejí v krizi, ještě natolik silné, že výbuch nespokojenosti, protest  i naději jiného uspořádání lidských věcí jsou schopny  rozdrtit a potlačit. Většinou však o něco později  „povstanou noví bojovníci“  a  dosáhnou  vítězství. Většinou při takových revolučních vzplanutích  - ve jménu  údajně lepšího světa  - rozsejí kolem sebe spoustu hrůz, křivd a utrpení. Proto  jsou   Popper  a Albert  ke  všem  eschatologickým či dokonce chiliastických vzepjetím  a radikalismům  v dějinách velmi odmítaví.

Jak  to všechno  souvisí s Husovým   příběhem ? Chci  povědět, že jej nemůžeme číst jen  spektrem značně subjektivní dichotomie – existencialita či kritická racionalita – radikalita nebo kompromis,  že je třeba jej číst  v tehdejším  krizovém  společensko dějinném kontextu  a odtud jej vykládat, jako výbuch, kterému již nebylo možno zabánit. Vynutila si jej  dějinná situace. V případě Husově vynutila si jej  krize církve, nenapravitelný již rozklad jejích struktur a  její vlastní neschopnost  mravní sebekorekce.

SLOVO  na  ZÁVĚR

Na  závěr zbývá odpovědět na dvě otázky.

1) Proč  byl Hus  upálen?

2) Jaký dosah  měla Husova hranice v českých dějinách?

1) Z hlediska tehdejší katolické dogmatiky – a protože katolická dogmatika nemůže z principu prodělávat žádné proměny – tedy z hlediska katolické dogmatiky byl Hus upálen proto, že jeho  z Wyklifa přejaté nauky o církvi viditelné a církvi  neviditelné a o  předurčených a  předzvěděných a o tom, že kněz žijící  ve smrtelném  hříchu anuluje svátost  svého  kněžského svěcení,  s  klasickou katolickou  věroukou skutečně nejsou v souladu. Nejvíce  ovšem  tehdejší církev dráždila Husova kritika  zbohatlého kněžstva a jeho  pompézního života, vyhrocená ve Wyclifově thesi, že světská moc má církvi odejmout  majetek a tím ji  vrátit zpět ke způsobu jak žil a co hlásal  Kristus.  Tuto  nauku zdůvodňoval Hus odkazy k Písmu, jako nejstarší, původní  vrstvě pravého zachycení tradice o Kristu. Relativizoval tím pozdější církevní  ustanovení a celou věc vyhrotil svým odvoláním ke Kristu, kterým veškerou autoritu instituční  církve postavil v otázku. V tomto  bodě  se Husa ovšem odřekli i ti, kteří narozdíl od  nenávistných nepřátel mezi  evropskými preláty a domácími štváči  si potřeby  nápravy  církve byli  vážně vědomi. Ostatně dosáhli sesazení zhýralého cynika, papeže   Baltazara Cossy,  tehdejšího Jana XXIII.  Tito reformní konciliaristé byli přesvědčeni, že když selže  papež,  má  sbor biskupů, koncil, posoudit  jaká má být  podoba   obnovy církve  a ji  nastolit.  Tím,  že se Hus  odvolal ke Kristu, nadřadil svůj subjekt, své existenciální bytostné rozpoznání  vší   institucionalizované autoritě  a  nastolil v podstatě moderní a neřešitelnou otázku:  Čí odvolání ke Kristu, (či ke svému svědomí), má  existencialní autenticitu  pravdy i  opravdovosti, a které je  blouzniveckým  úletem nesoudného pomýlení – jak ostatně  později  ukázaly některé  mnohé sektářské extrémy v samotném husitství, které sami husité likvidovali na  hranici. Hus svým  odvoláním ke Kristu – a  to mu koncil vytýkal obzvláště  - byl -  (aniž by to Hus i koncil tušili) -  jedním z prvních   signálů  pozdějšího moderního subjektivismu, kde jediným argumentem správnosti určitého postoje se stává samo existenciální  sebenasazení pro rozpoznanou pravdu.

2) Husova  hranice rozdělila český národ.  V 16. století -  ( X dle údajů J. Polišenského) bylo v Čechách 75 procent  protestantů, utrakvistů, t.j. církve podobojí, která vzešla z husitství, z toho  5  procent tvořila Jednota  bratrská,  jen  30  procent  representovali katolíci. Tvrdá   pobělohorská  protireformace – v podstatě doznívající celých 300 let, zlomila do značné  míry  český charakter a naučila ho švejkovině.  Husova  hranice,  ukázala na zvrácenost  katolické církve    a tak  položila  ve 20. století   v českém národě  základy   nejen hnutí  „pryč od Říma“, ale především  vážnému ateismu - což považuji za pozitivní.  Moderní člověk už nechápal  Husovu  při jako zápas o obnovu církve dle  Kristova zákona, ale  jako boj za svobodu slova -  o  kterou  ovšem Hus v tehdejších  souřadnicích požadoval  jako  svobodu božího slova.  Fakt, že katolická církev upálila Jana Husa, t.j. že nenašla jiný způsob jak se vypořádat s jeho názorovými odchylkami, ji  v českém národě po staletí zdiskreditoval a stal se   podložím skutečnosti,  že český národ  dnes patří k nejateističtějším národům v Evropě.  Dnes ovšem postmoderní, pokleslý český ateismus  ani o Husovi ani o hnutí „pryč od Říma“  nic neví. Převládla česká švejkovina,  jako nechtěný  vedlejší produkt  třistaleté katolické protireformace.

Vyšlo v rámci mediální spolupráce s Literárními novinami

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Proč jste odpískali jednání o penzích?

Nemyslíte, že jste tím koalici nahráli na smeč, že bude tvrdit, jak ona něco prosadila, že vás přizvala k jednání, ale vy jste to odmítli? Kdybyste jednali dál, mohli jste předložit vlastní návrhy, možná by neprošli, ale bylo by evidentní, že jste je podali a chtěli jste reformu, která je potřeba ře...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Milan Knížák: Rezignujte!

14:46 Milan Knížák: Rezignujte!

Výzva rektorce Akademie výtvarných umění k rezignaci.