Petr Bílek: Česká nesvéprávnost

15.08.2015 18:12 | Zprávy

Čtvrtstoletí po konci studené války nemá Česká republika standardní, evropským parametrům odpovídající pozemní dopravní spojení s Rakouskem. První koněspřežná železnice na evropském kontinentu byla postupně uváděna do provozu mezi lety 1827 a 1836 mezi Českými Budějovicemi, Lincem a Gmündem. Stavba prvního úseku dlouhého šedesát čtyři kilometry začala v roce 1825 a za dva roky tu zahájili zkušební provoz. Až do Lince se jezdilo v roce 1832. Vzdálenost 129 kilometrů zahrnovala deset stanic. Kromě celoroční nákladní dopravy soli a dřeva probíhala v létě i osobní doprava, dostavníky byly postaveny pro šest až čtyřiadvacet lidí. Koňská živá síla byla s to zvládnout trasu za čtrnáct hodin. Osm stovek koní představovalo stoprocentně obnovitelný zdroj energie.

Petr Bílek: Česká nesvéprávnost
Foto: LN
Popisek: Petr Bílek

Podle plánovače cest by dnešní motory měly zvládnout tentýž přesun za jednu hodinu čtyřicet minut. Zlatý voči! Řekne každý, kdo se v létě k česko-rakouské anabázi odhodlal navzdory všem varováním Zelené vlny. Dřív nebo později, když se vám konečně podaří probít z Prahy do Budějovic, je tah zašpuntován obytnými vozy a rozměrnými čluny, jejichž cestovní rychlost je srovnatelná s dostavníky před dvěma sty lety. Naivní Holanďané si zřejmě chtějí zkrátit cestu na jih přes Čechy a vyhnout se chronicky neprůjezdným německým autobánům. Myslím, že stejnou chybu už opakovat nebudou, ovšem jak to říct všem a najednou. Životní zkušeností si každý musí projít sám. Dalším zpestřením mezinárodní trasy jsou kombajny. Země živitelka je dáma náladová a má své nároky. Nikdo zatím nepřišel na kombinaci kombajnu a vrtulníku, proto se přesuny plechové kavalerie odehrávají v nepředvídatelných časech a po nezbadatelných cestách Páně. Kombajny jsou jako duch, vanou si, kam chtějí. Na rozdíl od něj jsou však vidět a úzkou vozovku dokážou zaměstnat v obou směrech stejně jako obří traktory s vlečkami vrchovatě naloženými zrním padajícím na rozpálený asfalt. Třetím faktorem nabádajícím ke zvýšené opatrnosti je dvanáct let staré memento dvou desítek mrtvých u Nažidel.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

MUDr. Vladimír Zlínský byl položen dotaz

Tvrdíte, že je třeba vychovat, vycvičit a vyzbrojit obranyschopné a ochotné obyvatelstvo

Jak toho chcete docílit? Měla by být podle vás opět povinná povinná vojna? Nebo jak chcete motivovat lidi, aby vstupovali do armády nebo do aktivních záloh? A k tomu vyzbrojování, to přeci vláda dělá a vy ji za to kritizujete a s navyšováním výdajů na obranu nesouhlasíte, takže neprotiřečíte si teď?...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Weigl: Děravá paměť národa

15:57 Jiří Weigl: Děravá paměť národa

Denní glosa Jiřího Weigla