Petr Bílek: Kopernikánský obrat ve světě hodnot

23.04.2018 18:00 | Zprávy
autor: PV

Teprve po Bábě z ledu mnoha lidem zamrazilo. Snad právě proto, že na televizní uvedení nejlepšího českého filmu loňského roku se dívalo tolik zvědavých diváků. A tolik z nich si najednou nevěřícně položilo otázku: Tohle je nejlepší film? Ukázalo se tak, že zatím ještě ne všechny v tomto národě dokázali převychovat Bakaláři.

Petr Bílek: Kopernikánský obrat ve světě hodnot
Foto: pixabay.com
Popisek: Zápisník, ilustrační foto

Konsenzus o tom, co jsme dnes ochotni považovat za umění, neexistuje. Tradice, zejména domácí, je-li vůbec tvůrci brána v potaz, slouží většinou jen jako osnova pro perzifláž a frašku. Nová umělecká produkce nese patrné znaky bezradnosti a konfúzního těkání mezi dříve autonomními uměleckými disciplínami. Oborové specialisty střídají dnes konceptuální diletanti předstírající, že jejich autenticita je s to se realizovat současně v malířské produkci stejně dobře jako ve videoartu nebo v muzice. Profesionalita, školení v řemesle se pro mnohé stávají haraburdím a překážkou svobody. Oč méně se veřejnost zajímá o výsledky tvůrčího úsilí třeba ve výtvarném umění, o to vehementněji se výtvarníci snaží intervenovat do veřejného prostoru a ponoukat lidi k akcím, o které objekty umělecké agrese nemají zjevně zájem. Úsilí o vytvoření trvalého artefaktu je ironizováno ve jménu okamžité dynamiky akce a emoce. Uzavírají se dočasné skupinové dohody o plodech nezávislé spontaneity, jimž je přisuzována instantní zajímavost a hodnota. Erbem současné medializované produkce se stal klip. Útržek, vytržení, výkřik bez širšího společenského kontextu. Ideální svět vysoce stylizovaných selfies.

Prožíváme kulturní zlom, po kterém si už s péčí o architektonické památky nevystačíme. Jízda králů v Kyjově, cimbálová muzika ve Strážnici nebo strakonický festival dudáků, Pražské jaro a Smetanova Litomyšl mohou ještě nějaký čas působit jako integrující zážitky pro tu část české populace, jež potřebuje žít s emocionálním rodokmenem. V době, jež fetišizovala efekt sdílení, se ale paradoxně neshodneme na souboru českých knih, k nimž bychom se bez problémů přihlásili, ani necítíme s tepem filmů, které kolem nás vznikají v nepřehledném počtu. Kulturní paměť, o kterou se nepečuje, přestává mít pro společnost orientační a integrující funkci.

Ochota metat kozelce

Pokud chceme mluvit o kultuře a umění, nic není užitečnějšího než podívat se do minulosti. Teprve s touto zátěží v batohu je hledání cesty kupředu smysluplné. Beztížný stav zaručí jen chaos a nezávaznost.

Český teoretik surrealismu a básník Vratislav Effenberger (1923–1986) před půl stoletím v knize Realita a poesie charakterizoval tehdejší situaci umění. Jeho postřehy přes svou konkrétní dobovou ukotvenost velmi trefně sahají do klubka problémů, které pociťujeme naléhavě dnes.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Václav Klaus: Vánoční zamyšlení 2.0

12:07 Václav Klaus: Vánoční zamyšlení 2.0

Sedl jsem si ke stolu a chtěl začít psát letošní vánoční zamyšlení. Ťukl jsem do počítače a nečekaně…