Petr Dufek: Evropský automobilový trh se odráží ode dna

16.04.2021 12:52

Automobilový průmysl je i nadále pod tlakem, a to nejenom kvůli nedostatku komponent, který srazil například tuzemskou výrobu už v prvních dvou měsících o téměř 14 procent.

Petr Dufek: Evropský automobilový trh se odráží ode dna
Foto: investicniweb.cz
Popisek: Petr Dufek
reklama

Dalším důvodem omezujícím prostor pro zvýšení produkce byla doposud slabá poptávka, respektive prodej omezený různými restrikcemi napříč evropským trhem. Jak už to vypadá z posledních statistik, to nejhorší má trh s osobními automobily za sebou.

Podle březnových čísel zveřejněných dnes ráno se počet nově registrovaných aut v EU konečně přehoupnul přes hranici 1 milionů kusů, a tak se situace na trhu začíná vracet k normálu. Meziroční nárůst vypadá impozantně (+87,3 %), avšak nelze si nevšimnout extrémně nízkého srovnávacího základu z loňska, kdy evropské země poprvé začaly uplatňovat lockdown. V každém případě samotné březnové číslo překlopilo čtvrtletní výsledek automobilového trhu do plusu, a tak za první tři měsíce se celý trh zvedl o 3,2 % a prodalo se tak více než 2,5 mil. vozů. Nicméně i v tomto případě sehrálo nemalou roli „kouzlo“ nízkého základu, neboť loni touto dobou trh padal o čtvrtinu.

Anketa

Souhlasíte s trestem stop na 10 zápasů pro fotbalistu Slavie Kúdelu za údajný rasismus?

3%
95%
hlasovalo: 16257 lidí

A zvlášť zajímavý pak bude z tohoto pohledu dubnový nárůst, který se bude počítat z minim loňského dubna, kdy trh propadl o téměř 80 %. Proto spíše než tempa prodejů, bude lepší dál sledovat samotné počty aut, neboť navzdory dvouciferným nárůstům, které nás čekají i v dalších minimálně třech měsících, je cesta ode dna přece jen ještě dlouhá.

S dalším uvolněním restrikcí lze očekávat vyšší zájem o nová auta, který bude odrážet odloženou poptávku i nastupující konjunkturu ekonomiky. Přichází sice později, než se čekalo, avšak automobilový průmysl bude stejně muset v první řadě vyřešit problém s chybějícími čipy, aby poptávku dokázal uspokojit. Proto by ani v dalších měsících neměl překvapovat kontrast mezi vysokými zakázkami a slabší výrobou, která bude důsledkem tohoto nesouladu.

A jak spekulují některá zahraniční média, zřejmě nepůjde o problém krátkodobý a je vůbec otázkou, zda se jej podaří vyřešit ještě v letošním roce. Limitovaná výroba spolu se zvyšujícími se požadavky na zavádění dalších bezpečnostních prvků plus „zelené“ pokuty budou vytvářet tlak na zvyšování cen nových vozů. A jak už naznačil komentář statistického úřadu k březnové inflaci, jen v ČR byly ceny aut o 9,3 % výše než loni.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: PV

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Alena Vitásková: Mami, já přece nejsem vrah. Pane ministře, nejste v tom sám

18:20 Alena Vitásková: Mami, já přece nejsem vrah. Pane ministře, nejste v tom sám

Institut Aleny Vitáskové se zabývá kauzami, ve kterých máme pochybnosti o spravedlivém procesu. V ja…