Tuzemští spotřebitelé se tak jednoznačně rozhodli, že konec roku si užijí. A s největší pravděpodobností to potvrdí i prosincové údaje z maloobchodu, od kterých očekáváme nový historický rekord.
Ochotu spotřebitelů přiživuje jednak zlepšující se finanční situace domácností, vyplývající z rychlejšího růstu reálných mezd a vysoké zaměstnanosti v ekonomice, jednak i nízké obavy z budoucnosti, které snižují potřebu šetřit na horší časy.
Maloobchod díky tomu zažívá už čtvrtý silný rok v řadě. A na své si přicházejí především internetové obchody, jimž se tentokrát tržby zvýšily téměř o čtvrtinu. Ani v tomto směru se neděje nic nového, jen si spotřebitelé užívají výhod virtuálního nakupování bez front a s možností rychlého srovnání cen. Podíl internetových obchodů na trhu se tak sune k hranici 20 % a to ještě nejsou zdaleka vyčerpány všechny možnosti pro jeho další expanzi.
Že se lidé neobávají budoucnosti, svědčí i struktura nakupovaného zboží. Patrný je především stabilní nárůst zájmu o elektroniku, zboží pro volný čas a vybavení domácností. Je to obvykle zboží, na kterém se v horších časech šetří. Zájem spotřebitelů navíc podporuje i fakt, že ceny tohoto zboží díky konkurenci internetových obchodů a silné koruně klesají.
Výsledky maloobchodu jsou jen dalším potvrzením faktu, že spotřeba přebírá hlavní roli motoru růstu poptávky v ekonomice. Na druhou stranu vysoký zájem nakupujících nepřináší už takový tlak na ceny jako dříve a postupem času vytváří prostor pro vznik poptávkové inflace v ekonomice.
A na konec podporuje i odhodlání centrální banky v návratu úrokových sazeb k (novému) normálu. Proto považujeme aktuální výsledek maloobchodu za další, byť jen podpůrný argument pro brzké zvýšení sazeb ČNB.
Petr Dufek
finanční analytik
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV