Petr Dufek: Obrat v automobilovém průmyslu?

17.6.2022 9:32 dop. | Komentář

Po pěti měsících se měsíční produkce osobních automobilů v ČR konečně vrátila nad hranici 100 tisíc vozů. Dnes zveřejněné květnové statistiky výroby ukazují, že se v posledním měsíci situace v automotive výrazně zlepšila, neboť všechny tři automobilky vyrobily dohromady přes 120 osobních automobilů.

Petr Dufek: Obrat v automobilovém průmyslu?
Foto: investicniweb.cz
Popisek: Petr Dufek

Lepší květnový výsledek zmírnil propad automotive z předchozích 20 % na 14 %. Ve srovnání s rokem 2019 se v tomto období nicméně vyrobilo o 140 tisíc vozů méně a roční produkce se tak nebezpečně přiblížila na dohled milionové hranice, zatímco v nejlepších letech dosahovala přes 1,4 mil. vozů.

I nadále platí, že výsledky jednotlivých tuzemských automobilek jsou diferencované. Výrazně slabší bylo pět prvních měsíců roku pro největšího tuzemského producenta, zatímco automobilka Hyundai svoji výrobu o 16 % zvýšila. To ji mimochodem dopomáhá i ke zvyšování tržního podílu na stále se zmenšujícím evropském trhu, kde se již rychle přibližuje pětiprocentní hranici.

Trable největšího tuzemského průmyslu však tímto jedním pozitivním výsledkem zřejmě nekončí. Dodavatelské řetězce mají ke své předkovidové spolehlivosti stále ještě daleko. Přetrvává problém s některými součástkami a přepravními lhůtami komplikujícími fungování just-in-time systému, na který velcí výrobci dlouhodobě spoléhali.

Pokud se přece jen podaří udržet výsledky automobilového průmyslu i v dalších měsících, dostane ekonomika už téměř nečekanou vzpruhu, která by ji v čase extrémní inflace pomohla překonat útlum domácí poptávky. Pozitivní by to bylo i pro export a celkovou bilanci zahraničního obchodu, která je stále ve větším vleku vysokých cen dovážených komodit.

Podobnými problémy jako v ČR trpí i automobilový průmysl v dalších zemích unie. Ostatně i dnes zveřejněné výsledky registrací nových vozů to jen potvrzují. Jejich meziroční pokles se sice zmírnil, avšak o návratu k normálu nemůže být vůbec ještě řeč. Po dvou kovidových letech, kdy domácnosti i firmy odkládaly nákupy se nových aut stále nedostává, což se zrcadlí nejenom v dodacích lhůtách, ale i cenách nových a secondhandových vozů.

Na závěr jedna drobná poznámka ke zmírnění propadu evropského trhu… Z pohledu ročních prodejů jsou německý, francouzský a italský trh stále na dlouhodobém minimu. V celé EU se pak prodává o téměř třetinu aut méně než v nejlepších časech, což znamená výpadek více než 4 milionů vozů za rok.

Redakci PL můžete podpořit i zakoupením předplatného. Předplatitelům nezobrazujeme reklamy.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: PV

Připouštíte, že policie někdy selže

V poslední době je to bohužel čím dál častější jev. Vy za ním vidíte generační obměnu. Co ale třeba vyčerpanost policistů? Podle mě jich máme málo. Není třeba vyřešit i toto? A co třeba jejich financování?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: V Česku je větší inflace než v Rusku

21:24 Zbyněk Fiala: V Česku je větší inflace než v Rusku

Zatímco česká inflace stoupá ke 20 procentům, ruská klesá k 15 procentům. Obojí je hodně, ale česká…