Petr Dufek: Propad registrací nových osobních automobilů v EU

18.09.2019 12:21

Evropský automobilový trh zažil v srpnu výrazný pokles registrací nových aut. V meziročním vyjádření jde o letošní největší propad (o 8,4 %), nicméně nemá smysl jej až tak zveličovat. Přece jenom jde o srovnání s loňským srpem, který byl výjimečný z důvodu přípravy automobilek na zavedení nových emisních pravidel.

Petr Dufek: Propad registrací nových osobních automobilů v EU
Foto: investicniweb.cz
Popisek: Petr Dufek

Loňská červencová, srpnová a zářijová čísla byla vůbec silně poznamenaná změnami regulací emisí. První dva uvedené měsíce byly ve znamení silného růstu, září zase rapidního poklesu. Proto i meziroční srovnání nyní vypadá tak divoce.

Abychom se dobrali nějakého reprezentativnějšího obrázku, má smysl se dívat spíše na roční čísla nebo alespoň na úhrny od začátku roku. Ty naznačují útlum trhu o zhruba 3 %, a to už není nijak dramaticky překvapivý obrázek.

Domácnosti sice zájem o nová auta, alespoň podle průzkumů, mají, nicméně obavy z ekonomického útlumu a směru dalších regulací jej prozatím zřejmě nutí vyčkávat. Firmy, které tvoří větší část poptávky než domácnosti, zase omezují své investice, takže obnovu firemních flotil spíše odkládají. Zmíněný tříprocentní pokles však není zdaleka srovnatelný s tím, jak se trh choval po roce 2009.

Zajímavý je tentokrát pohled i na to, jak si na klesajícím trhu vedou jednotlivé koncerny. Zhruba třetinu poklesu jde na vrub VW. Další ztrácející v pořadí jsou Nissan, Fiat a Renault. Řada značek včetně Škody ovšem i v těchto časech dokáže na klesajícím trhu růst a posilovat tak svůj tržní podíl. Nakonec vývoj výroby tuzemských automobilek již naznačil, že se zde na rozdíl od Německa žádné drama neodehrává.

Tak jako předchozí měsíce byly ve znamení propadu, září nejspíše přinese svižný růst registrací nových aut. Už třeba proto, že loni touto dobou trh spadl o téměř čtvrtinu. Výsledky za celý letošní rok budou nižší než ty loňské, nicméně pokles by se mohl pohybovat jen okolo cca 2 %. Pro samotné automobilky však bude s ohledem na význam exportu (třetina produkce) zásadní i vývoj na hlavních mimoevropských trzích, kde se zatím na lepší časy neblýská.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Bohdan Babinec: Není chování mocných světa, Evropské unie, USA a NATO farizejské?

12:16 Bohdan Babinec: Není chování mocných světa, Evropské unie, USA a NATO farizejské?

Jsme svědky brutální války, kterou vede agresivní Putinovo Rusko proti Ukrajině. Tuto agresi odsoudi…