Petr Dufek: Stagnující prodeje aut v Evropě

18.01.2019 12:21 | Zprávy

Na první pohled to vypadá, že je česká ekonomika vůči aktuálnímu zpomalení nebo dokonce recesi německého hospodářství imunní a dál si drží své solidní tempo.

Petr Dufek: Stagnující prodeje aut v Evropě
Foto: investicniweb.cz
Popisek: Petr Dufek

Sice bylo v závěru roku zhruba poloviční ve srovnání s koncem roku 2017, nicméně v daných podmínkách jde stále o velmi dobrý výsledek. Největší tuzemské odvětví – průmysl – zůstává na dráze růstu a jeho trend tak ostře kontrastuje s vývojem, který vidíme v Německu, Francii nebo v Itálii. A zásluhu na tom nepochybně má i automobilový průmysl, který v roce 2018 dosáhl nového historického rekordu, co do počtu vyrobených osobních automobilů, když se přiblížil na dohled hranici 1,5 mil. kusů.

Jde nepochybně o úctyhodný výsledek s ohledem na to, co se především ve druhé polovině roku dělo na evropském trhu. Nešlo přitom „jen“ o zavedení nových přísnějších pravidel měření emisí, které samo o sobě rozkývalo data o prodejích či registracích vozů, ale především o celkové zpomalování poptávky po osobních vozech, které v tomto emisním „cvičení“ nebylo tak snadno detekovatelné. Přesto známky nižšího zájmu o nová auta naznačovaly jak průzkumy mezi spotřebiteli, tak trendy odbytu v některých zemích už před zavedením nové „zelené“ regulace. Celkový výsledek registrací nových vozů v zemích EU proto nebyl až takovým překvapením. Za celý loňský rok evropský trh s osobními automobily v podstatě stagnoval. Tři z pěti největších trhů (DE, UK, IT) se propadly a zbylé dva (FR, ES) pokles odbytu už vykompenzovat nedokázaly. Dva nejvýznamnější viníky lze přitom najít docela snadno. Je jím (po více než pěti letech soustavného růstu prodejů) nasycenost poptávky a samozřejmě i hrozba brexitu, která v předstihu negativně ovlivňovala chování spotřebitelů i firem v Británii.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Musíme stavět rychleji, levněji a chytřeji

Souhlasím s vámi, ale nezapomněl jste taky na jednu důležitou věc a tou je kvalita? Proč jsou u nás silnice a mnohdy i dálnice v tak hrozném stavu? A k té rychlosti, do teď jsem nepochopil, proč u nás výstavba tak dlouho trvá? Vždyť nejsme schopni ani dodržet původní termíny - viz třeba dálnice do P...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pavel Herman: Berijovy deníky

9:44 Pavel Herman: Berijovy deníky

Tak za prvé kniha obsahuje jen stopové množství Berijových deníků, korýšů a ryb, takže zbytek jsou j…