Petr Dufek: Stagnující prodeje aut v Evropě

18.01.2019 12:21

Na první pohled to vypadá, že je česká ekonomika vůči aktuálnímu zpomalení nebo dokonce recesi německého hospodářství imunní a dál si drží své solidní tempo.

Petr Dufek: Stagnující prodeje aut v Evropě
Foto: investicniweb.cz
Popisek: Petr Dufek

Sice bylo v závěru roku zhruba poloviční ve srovnání s koncem roku 2017, nicméně v daných podmínkách jde stále o velmi dobrý výsledek. Největší tuzemské odvětví – průmysl – zůstává na dráze růstu a jeho trend tak ostře kontrastuje s vývojem, který vidíme v Německu, Francii nebo v Itálii. A zásluhu na tom nepochybně má i automobilový průmysl, který v roce 2018 dosáhl nového historického rekordu, co do počtu vyrobených osobních automobilů, když se přiblížil na dohled hranici 1,5 mil. kusů.

Jde nepochybně o úctyhodný výsledek s ohledem na to, co se především ve druhé polovině roku dělo na evropském trhu. Nešlo přitom „jen“ o zavedení nových přísnějších pravidel měření emisí, které samo o sobě rozkývalo data o prodejích či registracích vozů, ale především o celkové zpomalování poptávky po osobních vozech, které v tomto emisním „cvičení“ nebylo tak snadno detekovatelné. Přesto známky nižšího zájmu o nová auta naznačovaly jak průzkumy mezi spotřebiteli, tak trendy odbytu v některých zemích už před zavedením nové „zelené“ regulace. Celkový výsledek registrací nových vozů v zemích EU proto nebyl až takovým překvapením. Za celý loňský rok evropský trh s osobními automobily v podstatě stagnoval. Tři z pěti největších trhů (DE, UK, IT) se propadly a zbylé dva (FR, ES) pokles odbytu už vykompenzovat nedokázaly. Dva nejvýznamnější viníky lze přitom najít docela snadno. Je jím (po více než pěti letech soustavného růstu prodejů) nasycenost poptávky a samozřejmě i hrozba brexitu, která v předstihu negativně ovlivňovala chování spotřebitelů i firem v Británii.

Tuzemské automobilky, jak napovídají první předběžná čísla, dokázaly i na takto vyvíjejícím se trhu obstát a dál přispívaly k růstu celého průmyslu, exportu, HDP i zaměstnanosti v ČR. Otázkou je, zda se jim to bude dařit i v roce letošním. Vyhlídky evropského trhu příliš růžové nejsou a v lepším případě se jeho tempo nejspíše bude dál držet v blízkosti nuly. I proto – s ohledem na význam automobilového průmyslu – předpokládáme na rozdíl od optimistické centrální banky, že česká ekonomika v letošním roce opět mírně zpomalí své dosavadní tempo.

Petr Dufek
finanční analytik

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

RNDr. Alexandr Vondra byl položen dotaz

spalovací motory

Kéž by se vám podařilo zrušit zákaz spalovacích motorů, ale upřímně, věříte tomu, že se vám to podaří? Jak toho chcete docílit? Zatím to nevypadá, že by EU chtěla zákaz zrušit. Nejsou to z vaší strany jen plané sliby před volbami?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: Pohřební řeči k Ukrajině

15:49 Jiří Paroubek: Pohřební řeči k Ukrajině

Minulý čtvrtek jsem si pustil, tak jako každé ráno při cvičení, ČT24 a vyslechl jsem mj. vysvětlení …