Petr Hartman: Julínek a letecká záchranná služba

22.04.2013 20:02 | Zprávy

Letecká záchranná služba provozovaná soukromými společnostmi je příliš drahá. Výhodnější by bylo její nahrazení policií a armádou. Zhruba v tomto duchu se neslo usnesení sněmovního výboru pro zdravotnictví z června 2011.

Petr Hartman: Julínek a letecká záchranná služba
Foto: Hans Štembera
Popisek: Tomáš Julínek, bývalý ministr zdravotnictví

Tvrzení poslanců bylo doprovázeno částkou 465 milionů korun, kterou měly firmy od státu inkasovat za rok 2010. Další údaje se potom týkaly nákladů na tzv. letovou hodinu, které mají být u soukromých společností výrazně vyšší než právě u policie či armády. Kritizované firmy se brání a propočty zpochybňují. Mimo jiné tím, že do nákladů státních provozovatelů letecké záchranné služby nejsou zahrnuty finance potřebné na nákup strojů, na jejich servis, výcvik posádky a podobně. Kdyby se takovéto investice připočetly, potom by prý náklady u státních a soukromých provozovatelů byly na podobné úrovni.  
 
V současné době nejde pouze o spor týkající se hospodárného zacházení s veřejnými financemi. Provozování letecké záchranné služby totiž prověřuje policie. Svědčí o tom alespoň obvinění člověka z bývalého vedení ministerstva zdravotnictví. Podle dostupných informací se má jednat o bývalého ministra Tomáše Julínka. Měl by čelit obvinění ze zneužívání pravomoci veřejného činitele a porušování povinnosti při správě cizího majetku. Dopustit se toho měl tím, že podepsal smlouvu o provozování letecké záchranné služby dvěma společnostmi. Měl tím stát připravit o téměř 800 milionů korun. Zda tomu tak skutečně bylo, to ukáže další průběh vyšetřování, případně soudní líčení.  
 
Pochybnosti však nevyvolávají pouze náklady na provoz, ale také způsob, jakým se dvě soukromé firmy k tomuto obchodu dostaly. Na první pohled nezpochybnitelným vítězstvím ve veřejné soutěži. Její podmínky však byly těžko splnitelné pro širší okruh uchazečů. Zájemci museli být například schopni provozovat několik základen najednou, což vyžadovalo nemalé investice do strojů, jejich vybavení i do posádky. Svým způsobem zadání mohly vyhovět pouze dvě firmy.  
 

Jde sice o specifickou oblast, takže malý počet uchazečů by nemusel být úplně podezřelý. Kontakty tehdejšího ministra zdravotnictví Tomáše Julínka na vedení společnosti provozující leteckou záchrannou služba a podle poslanců příliš vysoké náklady na ni, rozhodnutí o současném systému fungování „letecké záchranky“ zpochybňují.  

Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty  Publikováno se souhlasem vydavatele

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

Zajímá mě, co si přeje ODS?

Protože vy na jednu stranu tvrdíte, že: ,,Zdá se, že si voliči nepřejí další federalizaci EU, bezbřehou migraci a ničení konkurenceschopnosti a životní úrovně radikální zelenou ideologií vtělenou do Green Dealu. To je nadějná zpráva." Jak ale vysvětlíte vaše spojení s Lidovci a TOPkou? Nemyslíte, že...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Jinde na netu:



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Jemelík: Kauza Čapí hnízdo po volbách

12:17 Zdeněk Jemelík: Kauza Čapí hnízdo po volbách

Výsledek voleb do Evropského parlamentu je dalším dokladem, že selhalo trestní stíhání jako prostřed…