Petr Hartman: Ministra Ťoka ohrožuje vedle Skansky i mýto

21. 3. 2015 8:50

Komu a jakým způsobem budou dopravci platit mýtné při používání dálnic a rychlostních silnic od začátku roku 2017? Odpověď na tuto otázku na jaře 2015 zatím neexistuje.

Petr Hartman: Ministra Ťoka ohrožuje vedle Skansky i mýto
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr dopravy Dan Ťok
reklama

Vzhledem k tomu, že do konce vypršení smlouvy s firmou Kapsch, která dosavadní systém provozuje, zbývá ještě rok a tři čtvrtě, může se zdát, že času je dost.

Má-li stát i nadále počítat s miliardovými příjmy z výběru mýtného, musí do kalendáře nahlížet s nervozitou. Je totiž velmi pravděpodobné, že s doposud nasazeným tempem nemůže uzavření soutěže na nového provozovatele mýtného systému a její vyhodnocení stihnout. 

V praxi by se to projevilo tím, že mýtné brány by osiřely a nákladní automobily by skrz ně mohly projíždět bez obavy, že za to budou muset platit.

Nestane-li se na politické scéně něco nepředvídaného, takováto blamáž by se odehrála na začátku roku, kdy se budou konat volby do Poslanecké sněmovny. 

Hnutí ANO by tak voličům nabídlo názorný příklad toho, jak jím dosazení odborníci do vedení ministerstva dopravy nedokáží zajistit pokračování fungování mýtného systému. Zároveň by tím připravili státní pokladnu o miliardy korun.

Proto bude muset Andrej Babiš situaci kolem mýta urychleně řešit. Buďto z pozice předsedy hnutí ANO a ministra financí přispěje k dohodě s firmou Kapsch, nebo veřejně přizná, že se opakovaně mýlil a připraví další změnu ve vedení resortu dopravy. 

V prvním případě by patrně šlo o koupení si času. Stávající smlouva s dosavadním provozovatelem mýtného systému by se prodloužila pravděpodobně o dva roky. Stát by tak získal dostatečný prostor k tomu, aby vypsal řádnou soutěž a na jejím základě zaručil výběr mýta na dalších deset let.

Čtěte také: Ministr Ťok: Máme dost peněz na silnice, ale málo připravených projektů

Vyloučit nelze ani kombinaci obou možností. Současnému ministrovi se totiž momentálně rozpadá expertní tým, který měl problémy kolem mýta řešit. Opouštějí ho jednak odborníci, jednak hejtmani. Všichni svůj odchod zdůvodňují špatnou komunikací, za kterou podle nich může ministerstvo. 

Rovněž firma Kapsch má vůči vedení resortu výhrady. Stěžuje si na nátlak, kterému je vystavena. Přitom bez spolupráce s tímto provozovatelem mýtného systému se problém hladce nevyřeší. Také proto, že firma vlastní potřebné licence.

Zkrátka pozice Dana Ťoka ve vedení ministerstva je oslabena nejenom kvůli skandálu spojeného s jeho působením ve vedení Skansky. 

Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty  Publikováno se souhlasem vydavatele.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: rozhlas.cz
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Petr Hampl: Zabíjí dobrá nálada koronavirus?

7:33 Petr Hampl: Zabíjí dobrá nálada koronavirus?

680 nebezpečných slov - varování před bojovníky proti panice