Vysvětlit se to nedá tím, že by propadlíci byli sebevědomější a aktivnější než jejich kolegové v roce 2011 a rozhodli se proti verdiktu bojovat. Jde především o důsledek způsobu hodnocení písemných prací z českého jazyka. To měli na starost externisté najatí Centrem pro zjišťování výsledků vzdělávání, chcete-li Cermatem, které skládání státních maturit zajišťuje. Při hodnocení měli postupovat podle jednotného zadání. Pokud se do stanovených kritérií žáci nevešli, měli smůlu. Byť byla jejich práce zajímavá a samotní pedagogové by ji ocenili například dvojkou, obdrželi pětku a propadli.
V řadě případů se jednalo o velmi dobré studenty, kteří už byli dokonce přijati kvůli výbornému prospěchu během středoškolského studia na vysokou školu. Složení maturity mělo pro ně být formalitou, která jim neměla v dalším vzdělávání bránit. Nyní se jim zhroutil svět. Přitom jsou okolím ujišťováni, že ne vlastní vinou. Je proto pochopitelné, že se proti výsledku státní maturity odvolali. Krajské úřady nechají paradoxně stížnosti posoudit tím, kdo k nim zadal příčinu, tedy Cermatem. Na základě jejich doporučení potom vynesou definitivní ortel. Pokud stížnosti nevyhoví, nezbude propadlíkům nic jiného, než se pokusit o opravu na podzim. Vzhledem ke studiu na vysoké škole tak ztratí jeden rok.
Podobné problémy hrozily i v případě písemného testu z matematiky. Konkrétně u těžší varianty. Tu si dobrovolně zvolili většinou studenti gymnázií. Byla jich necelá čtyři procenta. Když obdrželi test, byli zaskočeni. Museli se potýkat s málo obvyklými typy úloh, v některých případech s nejasným zadáním a v neposlední řadě s nedostatkem času. Podle některých pedagogů se jednalo spíše o test IQ. I představitelé Jednoty českých matematiků a fyziků připustili, že studenti měli velmi málo času na to, aby náročné zadání mohli zvládnout. Týkalo se to i těch, pro které je matematika koníčkem a kteří se účastní nejrůznějších matematických olympiád či jiných soutěží. Paradoxně jim hrozilo, že kvůli nesmyslně nastavené kvalitě testu mohli u této části maturity propadnout, případně obdržet výrazně horší hodnocení, než jejich spolužáci, kteří se vydali schůdnější cestou. Nakonec se to nestalo, protože kritéria posuzování byla dodatečně změněna.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: rozhlas.cz