Ťok byl nominován ve středu a dosud běží debata, že se jedná o střet zájmů, protože ministerstvo dopravy a jemu podřízené firmy jsou dominantním zadavatelem velkých stavebních zakázek pro firmu Skanska, kterou Ťok řídil v letech 2010-2014.
Ťoka se emotivně zastal i prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý: „Dan Ťok proboha není vlastník firmy, to je manažer. A já už jsem řekl, že nám chybí osobnosti ... A když už se nějaká osobnost najde, tak máme tendenci pořádně jí zkritizovat, ještě než do funkce nastoupí,“ prohlásil v rozhovoru pro Parlamentní listy.
Takových výroků na obranu Dana Ťoka se dá najít celá řada.
„Jmenování pana Ťoka ministrem bude krok, který pomůže věci rychleji posunout kupředu,“ uvedl v týdeníku E15 Jiří Vacek, ředitel významné společnosti, která se zabývá výzkumem stavebnictví. Podobně reagoval i prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. „Je to v každém případě pozitivní změna,“ řekl.
Z toho lze usoudit, že se bývalý generální ředitel Skansky ministrem dopravy opravdu stane. Zůstane z toho značná pachuť, protože o střet zájmů se skutečně jedná a nový ministr bude muset dávat neustále pozor, aby mu nepodlehl.
Argumenty o čestném manažerovi Ťokovi, který korupci vždy odmítal i potíral a nikdy nehrál s cinknutými kartami, jsou jenom tvrzením, které lze snadno vyvrátit citací některé podezřelé zakázky, kterou Skanska v poslední době získala. Kdo ovšem bude chtít v příštích měsících výti s vládními vlky, bude se muset s novým ministrem smířit.
To je tedy první překážka, kterou musí nový ministr dopravy překonat a kterou nejspíš opravdu překoná. Z pohledu daňového poplatníka bude pochopitelně důležitější, jestli překoná i další překážky, které patří k jeho funkci.
V resortu dopravy a zvláště na silnicích je opravdu vážná situace. Přes všechny sliby posledního desetiletí se nepodařilo přiblížit k cíli, který se jmenuje vybudování páteřní sítě dálnic, místo toho nepromyšlené rekonstrukce blokují hlavní dopravní tepnu, dálnici D1 mezi Prahou a Brnem.
Na investice do potřebných dálnic nepůjde vydělat na neefektivním mýtném systému, použít asi nepůjdou ani peníze z Evropské unie, protože stávající plány předpokládají, že se do roku 2020 postaví jen nedůležité úseky, mezi kterými není dokonce ani pražský okruh.
Co má v této chvíli člověk dělat? Je možné kritizovat za každou cenu Ťoka, i když v dohledu není žádný jiný kandidát, který by tragické poměry obrátil k lepšímu. Anebo všechny pochybnosti o Ťokovi zapomenout a s důvěrou očekávat, že tento člověk, zkušený manažer Skansky, si se všemi problémy poradí a najde konečně nějaké řešení.
Do takového nepříjemného dilematu uvrhlo občany málo promyšlené rozhodnutí zvolených politiků.
Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty Publikováno se souhlasem vydavatele.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: rozhlas.cz