Petr Holub: Jak zachránit evropské dotace

26.03.2012 7:33 | Zprávy
autor: rozhlas.cz

Premiér Petr Nečas přijal v Praze eurokomisaře László Andora a Johannese Hahna.

Petr Holub: Jak zachránit evropské dotace
Foto: Zbyněk Pecák
Popisek: Josef Dobeš

Při návštěvě bruselských komisařů Johanese Hahna a László Ándora se Češi ujistili, že s čerpáním eurodotací jsou skutečné problémy.

Pozastavení do konce června není nevinným technickým opatřením, jak původně tvrdili někteří zdejší úředníci.  

V debatách o tom, jak zlepšit systém čerpání, se přitom nechává stranou jádro celého problému. Evropská komise nepřestala posílat peníze z nějakých neprůhledných byrokratických důvodů. Ani nejde v první řadě o to, že se čeští úředníci nedokážou se svými bruselskými kolegy domluvit.  

V Bruselu se totiž sešlo příliš mnoho zpráv o tom, jaké chyby Češi při využívání evropských peněz dělají. Slovo chyby je ovšem nevinným opisem toho, co evropským úředníkům vadí.  

V dokumentech zaslaných do Prahy se píše ještě o tom, že Češi špatně schvalují projekty a špatně také probíhají veřejná výběrová řízení.  

Překlad do méně diplomatického jazyka je v tomto případě už snadný. Jakýkoli ministerský či krajský úředník prosazuje projekty bez jakékoli kontroly. V rámci těchto projektů pak probíhají neprůhledné veřejné soutěže. V obou případech se peníze ztrácejí bez valného užitku.  

Evropské rozpočtové období 2007-2013 bylo z pohledu České republiky dobrou příležitostí využít aspoň zčásti stejných výhod, jaké měli na počátku transformace východní Němci díky pomoci ze západních spolkových zemí. Česku byla přidělena částka 800 miliard korun a někteří politici to označovali jako možnost k obnově České republiky po předchozím úpadku. Pokud se ovšem tyto peníze nevyužijí efektivně, pak zůstane příležitost nevyužita.  

Už dnes je jisté, že 800 miliard nestačí k tomu, aby Česko vypadala pokud jde o infrastrukturu anebo produktivitu práce stejně jako východní Německo. Přesto se mohlo dokázat aspoň něco. Výstavba několika dálnic a železničních tahů, vybudování několika technologických center spojujících na jednom místě vědecké ústavy, školy a inovativní firmy, obnova městských center nebo sídlišť a vznik kvalitních služeb usnadňujících pohyb na pracovním trhu, všechny tyto záměry mohly posunout republiky někam dál. Dnes se ale zdá nanejvýš pravděpodobné, že se z nich splní pramálo.  

Nevznikne žádná nová dálnice, pouze několik menších úseků. Jenom dva z nich, oba v délce do dvaceti kilometrů propojí nějaké významnější tahy. Konkrétně jde o jižní část pražského okruhu, které odvede dopravu z Plzně do Brna mimo pražské centrum, a dálnici D8 přes České středohoří, která má propojit Prahu a Drážďany. Její dokončení se ovšem stále odkládá.  

Nebyl dokončen žádný železniční koridor. Investice v řádu miliard by mohla zajistit cestu rychlovlakům z Berlína přes Prahu do Vídně, do ní se však neinvestovalo. Místo toho se budují koridory z Prahy do Plzně a Chebu, respektive z Prahy do Českých Budějovic na rakouskou hranici, případně ještě z Ostravy přes Český Těšín na Slovensko. Za hranicemi však na tyto tratě nečeká žádné vysokorychlostní připojení, a tak se investice v nejbližších letech nevrátí.  

Stejná zkušenost je i v jiných oblastech. Vznikají jednotlivé projekty, které spolu navzájem nesouvisejí a jejichž užitek jde zpochybnit. Nemluvě o úplném rozhazování peněz, jehož symbolem se stala kilometrová cyklostezka Maxipsa Fíka v Kadani, která stála sto sedmdesát milionů korun.  

Někdy se zdá, že stavby sledují namísto efektivity prospěch těch, kdo o peníze žádají, anebo kdo je využívají. Na evropské programy si určitě nestěžuje pět velkých stavebních firem, které inkasovaly peníze za všechny velké dopravní stavby v celkové hodnotě 90 miliard korun.  

Spokojenost asi panuje ve většině vysokých škol, které inkasují často miliardové dotace na stavbu nových výzkumných center. Díky těmto penězům mohou financovat i svůj současný provoz, není však jasné, jak se bude financovat provoz výzkumných ústavů, až se dostaví. Jako houby po dešti se staví v okresních městech technologické centra a těžko někdo zodpoví otázku, proč jich musí být desítky.  

V nejistotě, co vlastně takové investice mohou přinést, se může člověk vypravit právě do zmíněného Německa. Tam zjistí, že nové dálnice, silnice i technologická centra mohou skutečně zajistit tolik potřebný vzestup, druhou zkušeností je ale zjištění, že se v Německu všechno staví a nakupuje levněji. Výjimkou není, když Češi postaví dálnic či nakoupí novou tramvaj o třicet až padesát procent dráže.  

V této chvíli tedy přichází kritika z Evropské komise a zastavení všech dotací, naštěstí jenom dočasné. Přesto vzniká vážné riziko, že pomoc využijeme špatně a že nám nakonec peníze nikdo ani neproplatí. Namísto obnovy České republiky se dočkáme pouze neužitečných staveb, jejichž náklady přitom bude muset dlouhá léta splácet.  

V této chvíli je těžké říct, jestli se podaří neblahý vývoj obrátit. Zastavení evropských dotací může být podnětem k obratu, který se snad ještě může vydařit. V opačném případě je předposledním mezníkem na cestě k úplnému fiasku.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Eva Decroix, Ph.D., MBA byl položen dotaz

Ekonomika

Když se pyšníte tím, jak díky vám roste naše ekonomika, jak vysvětlíte, že to nepociťuje většina z nás, a že naše mzdy nerostou nebo jen minimálně, a že se naše životní úroveň propadá?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Joukl: Množstevní slevy pro vrahy?

12:26 Zdeněk Joukl: Množstevní slevy pro vrahy?

Čtrnáctého prosince jsem se ve zprávách dozvěděl, že nedávno jmenovaný předseda vlády Babiš nebude z…