Jiní připomínají, že Vánoce jsou především náboženským svátkem a člověk by se měl obrátit k duchovním hodnotám místo obžerství, kterému koncem prosince propadá značná část populace.
Zmíněné úvahy v sobě mají leccos povznášejícího, to je pravda, přesto vánoční fenomén konzumu vystihují jen velmi slabě. Nejde přece o to, že by se obyčejný člověk chtěl opíjet, přejídat a zavalit všechny své příbuzné hromadami často úplně zbytečných věcí. Protagonisty všemožných adventních trhů a nevyčerpatelné nabídky zboží jsou obchodníci, to je třeba si uvědomit.
Je to úplně jednoduché. Velké i malé obchody jsou vystaveny velkému konkurenčnímu tlaku po celý rok. Proto většina z nich žije celý rok tak říkajíc z ruky od úst. Tržby stačí sotva na platy, provozní náklady a nákup zboží. Většinu zisku za celý rok dosáhnou obchody v tom šťastném adventním období, případě ještě v listopadu, kdy lidé najednou utrácejí víc, protože shromaždují zásoby na Vánoce.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: rozhlas.cz