Petr Kolman: Mobilní telefony ve školách. Nic není zadarmo aneb halíře dělají talíře

07.08.2018 14:10

Kterak možná víte, ve Francii před pár dny schválili relativně kontroverzní zákon, dle kterého nebudou moci žáci ve školách používat mobilní telefony! Mach a Šebestová by asi ve Francii ostrouhali.

Petr Kolman: Mobilní telefony ve školách. Nic není zadarmo aneb halíře dělají talíře
Foto: Archiv
Popisek: Mobilní telefon - ilustrační foto.

Téma používání mobilních telefonů dětmi ve školách zajímá samozřejmě i české politiky, rodiče a voliče. Povolit či nepovolit je i českým a moravským žákům?

Co je mi tak známo z praxe, školní řády nyní většinou ukotvují, že žáci a žákyně musí mít během vyučování mobil ztlumený či zcela vypnutý. To je z pohledu ochrany kvality vyučování zcela v pořádku, není však zatím možné prostřednictvím školního řádu nařídit, že žáci nesmí mobil do školy nosit vůbec.

Z právního hlediska, přece není možné zakázat nosit do školy obvyklé věci. A mobil je dnes v Čechách i na Moravě zcela určitě běžnou věcí. Ostatně dnes patrně nenaleznete žáka staršího deseti let nevlastnícího „mobil“, zpravidla chytřejší než je on sám i paní učitelka.

Mimochodem víte, že první mobilní telefon byl vynalezen, resp. první hovor z mobilu byl uskutečněn již v roce 1973, tedy v časech kdy většina rodičů dnešních dětí ze ZŠ byla ještě „na houbách“ či v plenkách.

Negativním jevem spojeným s mobily ve školách je přirozeně kyber-šikana, nicméně o tom se již psalo stokrát.

Jiný úhel pohledu

Dovolím si věc stručně glosovat z odlišného (opomíjeného) úhlu.

In medias res: Základní tak zejména střední školy by měly začít od zákonných zástupců žáků vybírat příspěvek na elektrickou energii. Důvod je jasný, žáci ze základek a zejména středoškoláci velice často ve školách nabíjí své mobilní mazlíčky.

Dovedu si představit, leckdo z laskavých čtenářů si řekne, to je pár desetikorun, pane redaktore, to nikoho a naše školství obzvláště, nespasí. Avšak v součtu za celou republiku a za celý školní rok jde zákonitě o statisícové či dokonce milionové obnosy.

I zde platí okřídlené: halíře dělají talíře.

Jak známo, naši potomci se mnohdy s radostí  porvou o to, kdo získá místo u zdroje elektřiny. Zásuvek je jak známo ve třídách méně než žáků resp. jejich rychle se vybíjejících SMART-phonů. Kde jsou ty časy kdy telefon vydržel i pět dnů na jedno nabití, pravda to ještě sloužil jen k telefonování a SMSkováníčku mezi spolužačkami. 

Finanční (ne)gramotnost

Zavedení poplatku za použití školních zásuvek k nabíjení by mělo i výchovný efekt z pohledu finanční gramotnosti. Naši žáci by si přinejmenším jasně v praxi uvědomili, že nic na světě není zadarmo. Jak trefně říkal již Milton Friedman - There’s no such thing as a free lunch (žádný oběd na světě není zdarma, vždy ho musí někdo zaplatit).

Pro pět ran do všech obnovitelných zdrojů energie, nemělo by zpoplatnění elektřiny ve školách i ekologický rozměr? Dle mého názoru ano, jasná ekologická výchova v akci.

Poplatek by přirozeně nemusel být nijak ekonomicky krutý! I v řádu desetikorun za rok by jistě přinesl výše zmíněné pozitivní pedagogické efekty.

Samozřejmě pokud by rodiče zakázali dětem nosit mobil do školy od placení příspěvku by byli osvobozeni.

A co si myslíte o mobilech v českých školách Vy? Napište nám do komentářů, děkujeme.

Petr Kolman, publicista

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Andrej Babiš byl položen dotaz

dobrý den, sdělte prosím, jak to bylo:

viz: https://aeronet.cz/news/sok-pred-vanoci-vsechno-je-jinak-podle-dokumentu-hlasovala-pro-globalni-kompakt-cela-ceska-vlada-nikdo-se-nezdrzel-hlasovani-a-nikdo-nebyl-proti-ministr-zahranici-tomas-petricek-rekl/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: I. čtvrtletí - růst čínské ekonomiky o 5,3 %

16:14 Jiří Paroubek: I. čtvrtletí - růst čínské ekonomiky o 5,3 %

Světové agentury, vč. např. Bloombergu, zveřejnily počátkem týdne čísla převzatá od čínského statist…