Petr Polišenský: Klasikou taxislužbu si zničit nenecháme

03.02.2021 10:54 | Zprávy

Vedle klasické taxislužby se svítilnou a taxametrem byl umožněn ,,snadnější“ způsob provozování taxislužby na základě objednávky pomocí mobilních aplikací, ale…

Petr Polišenský: Klasikou taxislužbu si zničit nenecháme
Foto: Hans Štembera
Popisek: Taxi, ilustrační foto

Zákonodárný lobbing

Na základě zjevně účelového tvrzení, v průběhu pěti let nelegálního a nekalého působení na relevantním trhu silniční osobní dopravy České republiky, společnosti Uber a Bolt nejen že totálně obsadily a nadále obsazují rozhodný trh silniční dopravy, ale podstatně ovlivňují svým lobbingem zákonodárnou iniciativu Ministerstva dopravy ČR a posléze Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Tyto společnosti volali po liberalizaci, aby měly co nejméně bariér. Snad největší překážkou pro ně byly profesní zkoušky, které jsou minimálně inteligenčním, jazykovým a také bezpečnostním sítem. Zároveň ale rapidně snižují nabídku lidí pracujících v systému a tím zajišťují adekvátní cenu práce. V případě, že liberalizujeme obor a odstraníte bariéry v podobě profesních zkoušek, stane se fenomén zotročování řidičů dle principu rotace pitomců epidemickým, neboť práci bude moci vykonávat prakticky kdokoli. Nemalá rizika spojená s bezpečností zákazníků i silničního provozu v důsledku rapidní deprofesionalizace oboru jsme jako Sdružení českých taxikářů z.s. mnohokrát popsali a silně odsoudili.

Byly zvažovány dva teoretické přístupy

Varianta jednotné taxislužby by zachovala tehdejší koncepci právní úpravy, až na zcela odůvodněné výjimky by všichni dopravci používali taxametr mj. jako záznamové zařízení a jasnou registrace řidiče, označení vozidla střešní svítilnou a byla by zachována povinná kvalifikace řidiče taxislužby. Vzhledem k tomu, že jsme byli součástí pracovní skupiny na MD tak jsme tuto variantu zcela jasně podporovali, jedno taxi (jeden řidič - jedna koncese), omezení počtu vozů taxi a snažili jsme ze jí doplnit o další bezpečnostní opatření. Předložili jsme i naší celou vypracovanou zákonnou novelu, ale vyslyšeni jsme nebyli.

Naproti tomu druhou variantou byla liberalizace právní úpravy, usnadnění možnosti si taxislužbou okrajově přivydělávat, minimalizace zákonných povinností a přizpůsobení právní úpravy elektronickým aplikacím, které si u veřejnosti získaly značnou oblibu. Volba směřování právní úpravy je bezpochyby politickou otázkou a také byla na politické úrovni řešena, již ve fázi přípravy legislativního textu tehdejší ministr dopravy předjednal hladké přijetí právní úpravy se všemi poslaneckými kluby a napříč politickým spektrem panovala jednoznačná shoda na tom, že směřováním právní úpravy má být liberalizace. Byla tedy připravena právní úprava, která umožnila nepoužívat taxametr a střešní svítilnu, pokud jsou při přepravě splněny informační povinnosti vůči zákazníkovi a archivační povinnosti vůči státu.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

PhDr. Ivan Bartoš, Ph.D. byl položen dotaz

Vedení sněmovny

Kritizujete, že nemáte ve vedení svého zástupce, že je to nedemokratické a nespravedlivé. V čem přesně? Často také tvrdíte, že vám nejde o funkce, proč je pro vás tedy tak důležité mít místopředsedu sněmovny? Není spíš dobře, že se budoucí vláda rozhodla snížit jejich počet? Na co potřebujeme několi...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ivo Strejček: Zemřel Dick Cheney - samolibý architekt světa válek

15:26 Ivo Strejček: Zemřel Dick Cheney - samolibý architekt světa válek

Téměř na den přesně rok poté, co v posledních amerických prezidentských volbách vyhrál Donald Trump,…