Petr Žantovský: Otevřený dopis Raymondu Aronovi

11.07.2016 15:50 | Zprávy

Vážený pane profesore, myslím na Vás v těchto dnech velice často. Vždyť co se kolem nás děje: poprvé za mnoho let se v Evropské unii, která chtěla být ideálem demokracie a humanity, projevila skutečná demokratická vůle jedné země, Velké Británie, z této Unie odejít a ubírat se dál svou vlastní cestou. Důvodem byl fakt, že se Unie nestala žádnou kolébkou demokracie, nýbrž jejím hrobem. Nahradila demokracii byrokracií, začala rozhodovat o každičkém hnutí těla, ba i mysli, svých občanů – lépe: otroků. Nu a Britové prví, navyklí myslet a jednat samostatně, což je příčina jejich povětšinou úspěšné cesty dějinami, si to nenechali líbit. Reakce unijní vrchnosti se dala čekat. Snaha o anulaci referenda ve Spojeném království je nejjasnějším dokladem toho, jak Unie nepochopila smysl slova demokracie, a jak se čím dál víc blíží totalitě.

Petr Žantovský: Otevřený dopis Raymondu Aronovi
Foto: Hans Štembera
Popisek: Petr Žantovský

Nu a to už je Vaše výsostné území. Věnoval jste se celý svůj život demaskování nepoctivosti takových lžidemokracií, upozorňoval jste na to, že pod jejich více či méně líbivou slupkou se nachází jako kámen tvrdá diktatura. Spojujícím pojmem a můstkem mezi oběma entitami je podle Vás ideologie. Krunýř předepsaných a jedině povolených pravd, o nichž se nepochybuje a které jejích nositele či jen hlasatele opravňuje k čemukoli. Nebudu s Vámi teď polemizovat a přít se o to, že je to vůči slůvku ideologie trochu nespravedlivé. I svoboda má svoji ideologii, a ta je docela jiná, než ideologie nesvobody. Vy jste však vyšel ze studia ideologií totalitních, počínajících kdesi u Karla Marxe. Jakožto současník Sartrův jste to neměl snadné. Patřil jste k těm nemnoha výjimkám, které se vyčlenily z tehdejšího víceméně uniformního proudu levicového myšlení koketujícího s marxismem a různými jeho odnožemi a variacemi. Což byl trend, který přivedl Francii (a též Německo, i když v trochu jiné podobě) ke studentským bouřím a barikádám roku 1968.

Jak před lety dobře napsal jeden z Vašich obdivovatelů Jan Zrzavý v Revue politika, „jedním z typických jevů 20. století je situace, kdy se duchovně energičtí lidé vyčleňují z převládající intelektuální skupiny. Čím se za tuto duchovní energii platí? Víme: samotou, vyvržeností, posměchem od těch, kdo tančí dobové tanečky, ztrátou publikačních možností. Nálepkou ,reakcionář´ od věčných a vehementních pokrokářů. Co se získává? Jasnost úsudku. Myšlenková brilantnost. Intelektuální poctivost (ale ta se vlastně nezískává, ta je nezbytným předpokladem). Ale toto vše je jen pozemské účetnictví. Věčnost díla a jeho poselství zůstává.“

Leč zpět k té ideologii. Vy jste ji definoval jako „vědomí zaplavené afektem“. Svou summu  jste podal v knize Opium intelektuálů. Samozřejmě jde o parafrázi na Marxovo okřídlené „náboženství je opiem lidstva“ – logicky: ideologie intelektualismu je skutečnému náboženství, nesnášejícímu jakoukoli kritiku, blíž, než by se zdálo. Ostatně sám jste zavedl v této souvislosti pojem „politická náboženství“.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

GD

Když se tak navážíte do Knotka, zkusil jste sám něco udělat, abyste změnil green deal? Podle mě se tak či tak musí ozvat většina, aby byla šance něco změnit, i když se obávám, že EK stejně nic měnit nehodlá a je zatvrzelá ve svém ekošílenství a vůbec žije zřejmě v jiném vesmíru. Co vy na to?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Za co, proboha?

13:57 Zbyněk Fiala: Za co, proboha?

Představy prezidenta Trumpa o spravedlivém obchodě se trochu liší od těch, které známe z ekonomickýc…