Petr Žantovský: Příběhy s otevřeným koncem. Díl 24 - Cenzura včera, dnes a zítra

24.06.2017 13:21 | Zprávy

PŘÍBĚHY S OTEVŘENÝM KONCEM K těmto dnům, konkrétně 26. červnu, se vztahuje zajímavé výročí. Toho dne před bezmála půlstoletím (konkrétně roku 1968) došlo v našich zemích k průlomové události: zrušení cenzury. Ne, nebojte se, autor těchto řádek se nedal na science-fiction. Samozřejmě, že o žádné skutečné zrušení cenzury jakožto kontroly šířených myšlenek nešlo, ani tehdy, ani nikdy jindy.

Petr Žantovský: Příběhy s otevřeným koncem. Díl 24 - Cenzura včera, dnes a zítra
Foto: Hans Štembera
Popisek: Petr Žantovský

Cenzura je na světě v zásadě stejně dlouho, jak psané resp. tištěné slovo, šířené dál než od úst k ústům. A protože vše, co přesahuje prosou mezilidskou komunikaci, zavání nebezpečím masové distribuce informací, postojů a nálad, každý jen trochu svéprávný mocenský systém se k využití cenzury dříve či později s úlevou uchýlil, neboť byl přesvědčen, že je to zárukou prodloužení jeho dnů u moci. V historickém pohledu však to bylo právě naopak: čím tvrdší cenzuru ten který panovník či stát zavedl, tím rychleji putoval na smetiště ději. Ono totiž, a na to vrchnosti lecjakých dob, ty naše nevyjímaje, nedá dlouhodobě úspěšně vládnout bez dobrovolného souhlasu ovládaných. Souhlas vynucený, třebas i cenzurou, není souhlas, nýbrž hromadící se kolektivní mlčení, kypící jako v Papinově hrnci. I s obdobnými důsledky.

V onom vzpomínaném roce 1968 došlo ke zrušení úřadu, který po léta zajišťoval předběžnou cenzuru, aby byl po nedlouhém čase, vyplněném bojem o moc mezi jedněmi a druhými komunisty, posléze i za účasti zahraničních vojsk, vystřídán úřadem pro cenzuru následnou. O nich trocha definic níže. Nejprve ale kousek historie:

Už v roce 1559 vydala církev průlomový Index librorum prohibitorum („Seznam zakázaných knih“), který oficiálně platil až do roku 1966. Šlo o seznam publikací, které katolická církev věřícím zakazovala číst. Jednalo se o spisy, které údajně mohly poškodit víru nebo mravy věřících, tedy o publikace amorální a o knihy odporující katolické věrouce a mravouce. Zde se sice ještě operuje slovem morálka, ale toto slovo mělo pro katolickou vrchnost význam především politický: vládla totiž pomocí morálních imperativů. Ovládala mysl a duši věřícího skrze sugerování představy ďábla jako ztělesnění amorálnosti. Nešlo tedy primárně o mravnost jako takovou, nýbrž jako o náhradní beranidlo k dosažení poslušnosti jednotlivce. V tom smyslu to tedy byl prostředek ryze politický. Jak jinak by se v tomto soupisu děl odporujících předepsané představě mravnosti ocitli Galileo, Koperník, Kepler, tedy vědci, Montaigne, Descartes, Hume, Spinoza, tedy filosofové minulosti, jakož – například v osobě Sartra - i jejich moderní pokračovatelé. Pozornosti svatých otců neušli ani spisovatelé – Balzac, Zola, Gide, Maeterlinck či Anatole France. Bizarní je, že ti všichni se v Indexu sešli například s dílem Alfreda Rosenberga, smutně proslulého filosofa nacismu.

Z uvedeného výčtu je zřejmé, že tímto průlomovým a historicky nejdéle funkčním cenzurním předpisem se bránil jeho vydavatel, tedy katolická církev, před myšlenkami, které považoval za ohrožující svou mocenskou hegemonii. A v tom je podstata cenzury za všech dob a ve všech společenských či ekonomických systémech. A za všech časů je pro cenzuru typické i to, že je náhradou za diskusi, polemiku, argumentaci. K cenzuře jako k formě vrchnostenského násilí se uchyluje mocenská elita, která nedokáže přesvědčit o svých idejích, o svých politických praktikách a o své perspektivnosti a užitečnosti pro většinu obyvatel, a proto se přestává zdržovat dokazováním svých kvalit a nahrazuje je prostým diktaturním systémem návodů, příkazů a zákazů, z nichž cenzura je tím, který se uplatňuje právě ve světě idejí jakožto předpokoji politické a vůbec společenské praxe.

Cenzuru, jak už bylo zčásti řečeno, dělíme na předběžnou, následnou a autocenzuru, která je plodem té následné. Předběžná cenzura kvetla v našich zemích nejviditelněji za Rakouska - Uherska či za 1. republiky, od časů Havlíčkových po časy Haškovy můžeme dohledat množství začerněných či vybělených novinových stránek, z nichž cenzura odstranila nevítané obsahy. Byla v tom ale jaksi poctivější, protože konala transparentně. Méně poctivá je cenzura následná, tedy sankcionování autorů a vydavatelů po vydání nežádoucích textů. Tuto formu u nás známe dobře z období po zrušení Hlavní správy tiskového dohledu (fungovala v letech 1953-1966), a poté Ústřední publikační správy (1966-1968). To byly ještě orgány cenzury předběžné. Byly však vystřídány Úřadem pro tisk a informace (1968-1989), který vykonával funkci cenzury následné. Sankce, které čekaly na původce zveřejnění obsahů, jež nebyly v souladu s dobovým ideologickým kánonem, velmi rychle vybudovaly u autorů, redaktorů a vůbec lidí produkujících slova určená k publikaci, autocenzuru, která byla namnoze i přísnější, než případná cenzura skutečná. Pokud bychom ale na fenomén cenzury aplikovali opětovně adjektivum „poctivý“ či „transparentní“, pak do této kategorie by vlastně spadala i cenzura následná ve všech svých podobách, včetně autocenzury. Šlo o cenzuru, o níž se vědělo a která sama sebe vlastně ani nijak usilovně neskrývala.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Vladimíra Ludková byl položen dotaz

Zbraně

Zaujal mě váš komentář ke zbraním. Máte naprostou pravdu, že kdo chce jakoukoliv zbraň použít třeba k zabíjení, že si ji nějak opatří - většinou nezákonně. Ale co mě zajímá je váš pohled na to, aby lidé mohli použít legální zbraň pro svou ochranu nebo ochranu majetku? Protože co vím, tak je většina ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Alena Maršálková: Politici z ODS prosazují jihočeský „Manhattan“ v blízkosti přírodní rezervace!

8:45 Alena Maršálková: Politici z ODS prosazují jihočeský „Manhattan“ v blízkosti přírodní rezervace!

Městečko pro dva tisíce lidí uprostřed polí nemá návaznost na žádnou zástavbu!