Petra Sedláčková: Inkluze nemá být prosté sesypání žáků do jednoho pytle

24.09.2015 21:41 | Zprávy

V úterním vydání MF Dnes se objevila informace o tom, že od příštího školního roku přestanou existovat základní školy praktické, tedy školy určené pro žáky s lehkým mentálním postižením.

Petra Sedláčková: Inkluze nemá být prosté sesypání žáků do jednoho pytle
Foto: kr-stredocesky.cz
Popisek: Prázdná třída, ilustrační foto

Podle zprávy uveřejněné v MF Dnes by zhruba 23 tisíc dětí, které nyní navštěvují základní školy praktické, mělo od nového školního roku nastoupit na běžné základní školy. To však není pravda. Je však otázkou, jak navrhovaná novela školského zákona s integrací (mentálně) znevýhodněných žáků do běžných škol skutečně pomůže, protože se zdá, se tak nějak začíná z druhé strany.

Od příštího roku se nebudou rušit základní školy praktické, ale zruší se příloha rámcového vzdělávacího programu pro lehce mentálně postižené, kterou nahradí podpůrná opatření. Ta by měla žákům pomoci jejich znevýhodnění překonávat. Nicméně se i žáci v základních praktických školách budou vzdělávat podle rámcového vzdělávacího programu pro základní školy, tedy stejně tak jako se tomu děje na běžných základních školách.

A to pochopitelně znamená, že ubude důvod děti s lehkou mentální retardací (a pochopitelně ani děti se specifickými poruchami učení či chování a děti sociálně znevýhodněné, které základní školu praktickou mnohdy navštěvují také, ačkoli jejich intelekt se v pásmu mentální retardace nepohybuje a do na základní škole praktické by tedy být neměly) zařazovat do tohoto typu školy.

Naopak zde bude o důvod více zařazovat děti s lehkou mentální retardací do běžných základních škol (běžná základní škola už takového žáka nebude muset vzdělávat podle přílohy RVP pro lehce mentálně postižené) a ubude nutkání zařazovat do praktických škol děti sociálně či jinak znevýhodněné, ale s intelektem nad hranicí mentální retardace. Lze si snadno odvodit, že dětí s lehkou mentální retardací bude tedy v základních školách přibývat a základních praktických škol bude naopak zvolna ubývat.

Inkluzívní vzdělávání je celosvětovým trendem a přijetí zmíněné novely zákona, která školám usnadní vzdělávání žáků s lehkou mentální retardací v běžných školách a částečně zabrání tomu, aby byli z běžného základního vzdělávání vylučováni žáci, kteří nejsou intelektově znevýhodněni, je rozhodně krokem správným směrem a krokem, který byl a je více než nutný. (Západní Evropa je v tomto směru před ČR o kilometry dále.)

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Marek Novák, MBA byl položen dotaz

Mluvit a mluvit

Podle vás je třeba o problémech, jako je třeba narůstající nezaměstnanost mluvit, ale podle mě mluvíte vy politici až moc. Naopak si myslím, že co neděláte je, že problémy lidí fakt řešíte. Tak třeba jak hodlá ANO řešit problém s nezaměstnaností, ale i s tím, že ti, co pracují, mají žalostně nízké m...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Milan Knížák: Na to petice nestačí

12:17 Milan Knížák: Na to petice nestačí

Glosa Milana Knížáka.