Předseda Unie školských asociací reaguje na vystoupení ředitelky Bednářové z Otázek Václava Moravce

23.02.2017 14:13 | Zprávy

Vážená paní kolegyně, jako ředitel střední průmyslové školy, předseda Asociace středních průmyslových škol ČR a zároveň i předseda Unie školských asociací ČR – CZESHA musím reagovat na Vaše vyjádření k otázkám náročnosti maturitních zkoušek na odborných školách a gymnáziích, které jste prezentovala v pořadu „Otázky Václava Moravce“ dne 19.2.2017.

Předseda Unie školských asociací reaguje na vystoupení ředitelky Bednářové z Otázek Václava Moravce
Foto: Hans Štembera
Popisek: Moderátor pořadu OVM Václav Moravec

Cituji Vaše vyjádření: „V tomhle školním roce by měli naši studenti také maturovat povinně ze tří předmětů, kdežto studenti všech ostatních středních škol technických, strojírenských, stavebnických, nebudou maturovat z matematiky, a budou mít povinné pouze dva maturitní předměty. Takže to znamená, že jejich výsledky u maturity mohou být samozřejmě lepší, než výsledky našich studentů, kteří budou maturovat ze tří předmětů. Nechci říct přímo lepší, ale snazší, a budou mít menší přípravu právě k té maturitní zkoušce. Z tohoto důvodu po jednání Asociace ředitelů gymnázií jsme se rozhodli, že pan senátor Růžička spolu s předsedkyní Asociace podají právě na maturitní zkoušky z matematiky ústavní stížnost.“

Tento Váš komentář považuji za velice zjednodušený a pro širokou veřejnost pak zavádějící až matoucí. Věřím, že se nejedná o oficiální postoj Asociace ředitelů gymnázií, ale jen a pouze o Váš osobní názor.

Vzhledem k Vašemu stručnému vyjádření považuji za nutné uvést základní fakta o maturitní zkoušce. Ta má dvě části. Společnou, kde budou v roce 2021, podle typu školy a oboru vzdělání, skládat žáci dvě nebo tři zkoušky (gymnázia a lycea 3, odborné školy dvě) a profilovou, kde budou všechny žáky čekat zkoušky tři. Maturitní zkouška tedy pro žáky znamená buď pět, nebo šest povinných zkoušek. Zde tedy sama vidíte, že Vámi podaná informace o dvou, resp. třech povinných zkouškách neodpovídá skutečnosti.  

Hovoříte o diskriminaci žáků na gymnáziích, ale celá situace je složitější. Maturitní zkouška není jen počet předmětů či zkušebních oblastí, ale také jejich obsahová náplň a rozsah ověřované tématiky. Na gymnáziích jsou zkoušky profilové části z oblasti všeobecně vzdělávací, a tedy v některých případech blízké či obsahově provázané s obsahem předmětů společné části maturitní zkoušky. Některé školy toho využívají a takovéto předměty do nabídky profilové části zařazují. Není to sice masovým jevem, ale možné to je a k těmto případům reálně dochází.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Názory, ParlamentniListy.cz

Ing. Petr Beitl byl položen dotaz

Důvěra

Jak si vysvětlujete, že podle dat OECD věří této vládě jen 19 procent občanů? Analytici i politologové se shodují, že za tím stojí kombinace faktorů – finanční nejistota, pocit politického odcizení i přetrvávající vnímání korupce. Co vy na to? Upřímně mě přijde, že jste si sami vědomi, že nejste moc...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jan Fiala: Unie, Friedman a svobodný svět

15:49 Jan Fiala: Unie, Friedman a svobodný svět

Páteční glosa Jana Fialy