Průzkum: Loajalita ke značce v Česku nefrčí, výjimkou je Škodovka

23.08.2017 15:41

Český trh je v mnoha ohledech specifický. Věrnost jedné značce je spíše výjimkou.

Průzkum: Loajalita ke značce v Česku nefrčí, výjimkou je Škodovka
Foto: pixabay.com
Popisek: Prodej automobilů - ilustrační foto

V zahraničí, zejména pak ve Spojených státech nebo ve Velké Británii jsou věrností jedné konkrétní značce pověstní. Nedávno byl například zveřejněn případ, kdy si jistý pan Hodson z jihozápadní Anglie koupil již 14. vůz značky Mitsubishi za posledních 38 let. V Česku je to s věrností o poznání vlažnější.

Trhy východně od německých hranic jsou v mnoha ohledech specifické a výrazně se od těch západních liší. Je to dáno dlouhou dobou izolace od západního zboží, auta nevyjímaje. Před rokem 1989 bylo na trhu velmi omezené množství automobilových značek, které se zároveň omezovaly na minimum vyráběných modelů. Zákazníci tak byly rádi, že se v rámci svých finančních možností vůbec k nějakému autu dostali. Vybírat si mohlo jen pár vyvolených.

Dnes je situace na trhu jiná. Jen v Česku působí přes padesát automobilových značek a zákazníci tak mají z čeho vybírat. „I přes velmi různorodou nabídku zahraničních výrobců zůstávají čeští zákazníci nejvíce věrni domácí značce Škoda. Když v našich autocentrech zákazník prodává škodovku a kupuje novější auto, pak si ve 46 % případů opět vybere vůz domácí značky,“ říká provozní ředitel AAA AUTO Petr Vaněček. V rámci věrnosti jedné značce tak domácí automobilka vede na plné čáře. Celkem věrní zůstávají zákazníci ještě německému Volkswagenu a japonské Toyotě. U obou značek je míra retence přes 30 %.

Na opačném konci žebříčku se objevují Alfa Romeo, Seat a Fiat. Všechny tři značky si za první pololetí letošního roku opětovně pořídilo méně než deset procent zákazníků. „Když se podíváme na statistiky za letošní první pololetí, tak si stejnou značku pořídilo pouze 28,21 % zákazníků. Musíme ale podotknout, že průměr táhla nahoru právě Škodovka. Češi jsou v tomto ohledu velmi jiní než třeba Němci. Dá se říci, že posledních 25 let stále hledají, co jim bude vyhovovat,“ doplňuje Vaněček.

Výjimku tvoří segment luxusních značek a veteránů. Například fanoušci německých automobilek Mercedes-Benz a BMW si málokdy dokáží představit, že by přesedli za volant konkurenční značky. Stejně tak zarytí příznivci italských aut budou své plechové miláčky hýčkat a nedají na ně dopustit.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – 351. díl. Coriolanus

20:28 Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – 351. díl. Coriolanus

Ve vaší blízkosti, pánové, by mi mohl změknout mozek... Petr Žantovský našel zdroj pro poetické zhod…