Rudolf Mládek: Ekologie do dopravy českých měst vstoupí silou

09.03.2020 18:44 | Zprávy

Nejméně polovina veřejných vozidel bude muset mít čistý ekologický provoz. Tak to stanovuje Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1161 ze dne 20. června 2019 a vyčísluje minimální podíly tzv. čistých vozidel a vozidel s nulovými emisemi při zadávání veřejných zakázek a při provozování veřejných služeb v přepravě cestujících. Tyto podíly budou muset být dosaženy ve stanovených časových obdobích do 31. prosince 2025 a od 1. ledna 2026 do 31. prosince 2030. Je nutné směrnici brát vážně, protože Česká republika ji převede pod sankcemi pro provozovatele na zákon.

Rudolf Mládek: Ekologie do dopravy českých měst vstoupí silou
Foto: Archiv Rudolfa Mládka
Popisek: Rudolf Mládek

Hlavní principy připravovaného zákona spočívají ve stanovení požadavku na dosažení určených minimálních podílů nízkoemisních vozidel a vozidel s nulovými emisemi  ve veřejné  přepravě cestujících. To bude představovat zátěž především pro městské dopravy na jejich vozidla při volbě alternativního pohonu. Tedy vozidla na  plyn (LPG, CNG),  hybridní vozidla, plug-in hybridní vozidla, elektrická a případě  vodíková vozidla. Je nepochybné, že směrnice, resp. zákon požene ceny všech „čistých“ vozidel vzhůru, vysoko nad současný stav a kdo se tedy připraví včas může cenovému tlaku odolávat snadněji. Máme v ČR města kde komunální rady a dopravní podniky prozíravě již tyto kroky činí. Máme také jeden hrůzný příklad a tím je Praha.

Ačkoliv směrnice o čistých vozidlech umožňuje státu zahrnout mezi bezemisní vozidla i trolejbusy, v Praze i po několika letech je celý projekt jejich obnovy v plenkách a vedení Prahy s vedením DPP hovoří o hybridech zahraničních výrobců. Jejich přínos je ale výrazně nižší, přičemž cenové podmínky nijak zvýhodněné nejsou. Dodejme, že na rozdíl od Prahy mají ostatní velká města (konkrétně 13 měst) poměrně velké vozové parky trolejbusů, které modernizují a nasazují nové typy parciálních trolejbusů pro jejich větší operativnost.

Jak ukazuje rozbor, tak takový Pražský dopravní podnik při plánovaném evidenčním stavu celkem 1200 autobusů  v důsledku požadavků plynoucích z nové právní úpravy bude mít první nárůst investičních prostředků (na vozidla i infrastrukturu) o 1,32 mld. Kč ročně (v cenách roku 2018) a v druhé etapě od roku 2025 by pak roční potřeba investic měla vzrůst na cca 1,6 mld. Kč ročně.  K tomuto odhadu je třeba podotknout, že DPP nepředpokládá v budoucnosti nákup autobusů na CNG, ačkoliv jsou ze všech typů tzv. čistých vozidel kategorie M3 nejlevnější a máme i české výrobce, kteří by mohli do soutěže poslat své návrhy.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

JUDr. Daniela Kovářová byl položen dotaz

Myslíte, že nejdiskriminovanější skupinou jsou senioři?

Určitě jejich pozice není dobrá, ale jsou na tom hůře, než matky s dětmi, obzvláště pokud jde o samoživitelky? V jejich případě se i s ohledem na rodinu a na podmínky, které si zaměstnavatelé kladou dost diskriminováni, navíc senioři (důchodci) mají aspoň většinou dobré důchody, ať mi nikdo netvrdí,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Halík: Vypečená ministryně spravedlnosti Decroix

15:49 Jiří Halík: Vypečená ministryně spravedlnosti Decroix

A nejen proto, že má za manžela francouzského, prý výborného, cukráře.