Sdružení českých spotřebitelů (SČS) se na problematiku potravin zaměřuje jako na jednu ze svých prioritních oblastí. Využívá k tomu zejména zázemí pracovní skupiny Potraviny a spotřebitel při České technologické platformě pro potraviny.
Od července letošního roku nabude účinnosti další novela zákona o potravinách. K této příležitosti zpracovalo SČS rozklad hlavních změn a hodnotí přínos pro spotřebitele (přílohy 1 a 2).
Vnímáme pozitivně, že řada legislativních opatření je navrhována a přijímána s tím, že v hlavním cílem je zájem spotřebitele. SČS ale opakovaně upozorňovalo na některé nedostatky, jak přímo v legislativě, tak zejména ohledně neefektivního vymáhání. Příkladem uvádíme požadavky označování pro nebalené potraviny. Zdaleka ne v každém uzenářství máme bezprostředně k dispozici náležité povinné informace o výrobci, hlavní složce potraviny ad.
„Vnímání kvality a její úrovně se spotřebitel od spotřebitele významně liší,“ zdůrazňuje ředitel SČS Libor Dupal a pokračuje: „Proto musíme my spotřebitelé dostávat a vyžadovat takové informace, které nám umožní se v kvalitě potravin orientovat.“
Jaké jsou příklady nekvalitních potravin na trhu z poslední doby? Jak nová legislativa může napomoci jejich zamezení? Zaznamenali jsme mnoho problémů, kde na „vině“ je výroba (a to jak u dovozového, tak domácího zboží): Přídatná látka, kam nepatří (medovina), chybějící složka, která je deklarovaná (vitamín), kontaminace způsobená ve výrobě, falšování vína glycerolem. Na druhé straně, mnoho prohřešků je pak způsobeno u prodejce: Prodej zkaženého zboží, zavádějící či zcela klamavé informace o původu, a hlavně, hlavně hygiena provozu!

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV