Společnost ERIKA: Nejsme žádná neprůhledná firma. Přečtěte si fakta k elektronickému jízdnému

22.04.2015 17:15

Společnost ERIKA reaguje na nepřesné a nesprávné informace, které včera (21. 4.) v souvislosti s možným rozšířením stávající spolupráce při prodeji elektronického jízdného v Praze uvedla zastupitelka hlavního města Praha Petra Kolínská.

Společnost ERIKA: Nejsme žádná neprůhledná firma. Přečtěte si fakta k elektronickému jízdnému
Foto: Hans Štembera
Popisek: Automat na jízdenky

Reakce na tento článek.

1) Společnost Erika není „firma s neprůhlednou vlastnickou strukturou“. Vlastníkem společnosti je Pavel Zákravský. Také v minulosti, před koupí společnosti Erika Pavlem Zákravským, bylo možné akcionáře Eriky zjistit z účetních závěrek, které byly zveřejňovány ve sbírce listin obchodního rejstříku. 

2) Marže 25 % z prodeje SMS jízdenek, kterou paní Kolínská uvádí, tvoří odměnu pro mobilní operátory a provozovatele služby. Významnou část této marže přitom získává mobilní operátor. Skutečná marže společnosti Erika je v řádu jednotek procentních bodů. Zmiňování výše marže bez uvedení faktu, že velká část této marže tvoří odměnu pro mobilního operátora, vytváří dojem, že celá výše marže směřuje do společnosti Erika a tím dochází k matení veřejnosti. Není tedy pravda, že „firma s neprůhlednou vlastnickou strukturou získala od roku 2007 za SMS jízdenky již téměř tři čtvrtě miliardy“. V letech 2007 - 2015 činila odměna naší společnosti za poskytované služby cca 750 mil. Kč, ze které jsme ale více než 2/3 zaplatili mobilním operátorům. Právě tato klíčová informace není nikde uváděna a vytváří dojem, že společnost Erika získala za provozování SMS jízdenek obrovské finanční prostředky.

3) V souvislosti se smlouvou na SMS jízdenky „nebylo zahájeno trestní stíhání více než desítky lidí“, ale pouze bývalého ředitele dopravního podniku Martina Dvořáka.

4) Co se týká výhodnosti smlouvy, dovolujeme si uvést tato fakta:

  • Smlouvu z roku 2008 o jednorázových SMS jízdenkách v Praze prověřoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a neshledal v této souvislosti žádné pochybení.
  • Smlouva z roku 2008 byla také posouzena několika právními kancelářemi. Tyto posudky, které nebyly zpracovávány a zadávány naší společností, jednoznačně dokladují, že nedošlo k žádnému pochybení a byl dodržen zákon.
  • Pouze a jenom díky SMS jízdenkám došlo k poklesu podílu černých pasažérů. DPP tak nepochybně získal dodatečný příjem od cestujících (vyplývá z controllingových zpráv DPP), kteří by si s ohledem na nedostatečnou vybavenost zastávek prodejními automaty jízdenku nepořídili a raději riskovali jízdu bez platného dokladu. K čemuž otevřený systém u pražského metra přímo vybízí, a to nejen u zahraničních turistů.
  • O rozšíření služby jednáme s Dopravním podnikem hlavního města od začátku letošního roku. V průběhu posledních 3 měsíců jsme postupně plnili veškeré požadavky DPP a MHMP, ROPID a společnosti Operátor OPENCARD týkající se provozně-technických a obchodních aspektů, a dokonce jsme nad rámec požadavků nabídli profinancování dodávky 200 ks mobilních zařízení pro přepravní kontrolu v hodnotě několika milionů Kč.
  • K výhradám vztahujícím se ke smluvně sjednané exkluzivitě upozorňujeme na to, že v rámci proběhnuvších jednání o uzavření Dodatku č. 9 jsme nabídli kompromisní řešení spočívající v otevření systému SEJF, o kterém s dopravním podnikem v současné době jednáme, i pro jiné poskytovatele platebních služeb.

5) Jsme přesvědčeni, že rozšíření systému SEJF také na nákup časových kupónů je pro město i pro veřejnost výhodný. Naše případná odměna je závislá na tom, kolik bude přes SEJF reálně prodáno kusů elektronických jízdenek - město tedy neplatí za dodání systému jako takového. Jednoduše jen nabízíme další kanál, přes který si lidé budou moci časové kupóny koupit. Je to možnost, záleží jen na veřejnosti, zda si SEJF oblíbí.

6) Systém SEJF, o kterém aktuálně jednáme, funguje v Praze již řadu let a lze ho již nyní využít pro nákup jednorázových jízdenek. Ve srovnání s nákupem SMS jízdenek, který je zatížen vysokou marží mobilních operátorů, je nákup jízdenek přes SEJF nesrovnatelně levnější a tedy výhodný pro Dopravní podnik hlavního města Prahy.

7) SEJF je systémem elektronických peněz na základě udělené licence ČNB, která vykonává kontinuální dohled a tím zaručuje maximální transparentnost a důvěryhodnost systému.

8) Společnost ERIKA byla se společností CROWSNEST majetkově propojena až od prosince 2009, tedy dávno po podpisu smlouvy na SMS jízdenky. Předtím byla ERIKA v pozici dodavatele, tj. zajišťovala pro CROWSNEST napojení na mobilní operátory.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Názory, ParlamentniListy.cz

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Benzinová auta ochromila nadvýroba

13:57 Zbyněk Fiala: Benzinová auta ochromila nadvýroba

Čínský automobilový průmysl narazil na odbytovou bariéru spalovacích motorů. V největších čínských m…