Štěpán Křeček: Mileniálové nemají peníze. Jinak by utráceli stejně jako předchozí generace

11.12.2018 8:39

Existuje řada úvah o tom, jak je odlišná současná generace mileniálů oproti těm předchozím. Bezesporu používá jiné obchodní modely, jiné značky a jiné objednací či komunikační kanály. Ve své podstatě se však od předchozích generací, co se týče spotřeby, tolik neliší.

Štěpán Křeček: Mileniálové nemají peníze. Jinak by utráceli stejně jako předchozí generace
Foto: BH Securities
Popisek: Ing. Štěpán Křeček, MBA, hlavní ekonom BH Securities

Nová studie Americké centrální banky (FED) jasně ukázala, že pokud očistíme spotřební data o demografické faktory, jakými jsou věk, disponibilní příjem a další skutečnosti, jsou data o spotřebě a utrácení různých generací až překvapivě podobná. Mileniálové mají nižší příjmy než předchozí generace, proto utrácejí méně. Důležité je však zjištění, že u mileniálů existuje potenciál ke zvýšení spotřeby. Stačilo by, aby měli vyšší příjmy nebo větší majetek. To se samozřejmě postupně děje přirozeným přesunem bohatství v rámci rodiny a rostoucími příjmy po získání prvních pracovních zkušeností.

Mezi generacemi je patrná mezera, která se projevuje v oblasti příjmů. Jedním z důvodů je fakt, že řada mileniálů dosáhla dospělosti v období světové hospodářské krize. Nastupovali do práce v letech vyšší nezaměstnanosti a dalších nepříznivých faktorů na trhu práce. Jejich mzdy začínaly níže a rostly pomaleji, než bylo obvyklé před krizí. To výrazně ovlivnilo průměrnou mzdu mileniálů i jejich celkové bohatství a spotřební chování.

Když se podíváme na studii FEDu blíže, tak se jako hlavní faktory nižší spotřeby mileniálů jeví věk a disponibilní příjem. FED zkoumal i další faktory jako průměrnou útratu, dluhy či celkový majetek. Po hlubší analýze jednotlivých položek spotřeby studie dospěla k závěru, že mileniálové mají podobné preference a chuť utrácet, jako měly předchozí generace. Mileniálové však obecně utrácejí méně za ubytování a stravování, naopak vynakládají více za vzdělávání, které je ve Spojených státech zpoplatněno. Určitý mezigenerační posun tedy existuje.

Zajímavostí je, že když byla předchozí generace baby boomers mladá, čelila různým neopodstatněným závěrům. Vyčítána jí byla například přílišná rozhazovačnost oproti předchozí takzvané tiché generaci, kterou ovlivnila druhá světová válka. Po očištění dat o věk, příjem a majetek se ukázalo, že to vůbec nebyla pravda. Baby boomers se chovali podobně jako předchozí generace, měli pouze více peněz a větší možnost utrácet. Dokonce se ukázalo, že spotřeba boomerů nerostla tak rychle jako jejich příjmy, takže měli větší tendenci spořit (investovat).

Nyní se situace svým způsobem obrací, když je současná generace mileniálů považována za generaci, která se odklání od konzumu směrem k prožitkům, sharingu či duchovnu. Pravdou je, že do značné míry je jejich odklon od konzumu nedobrovolný, způsobený nižšími příjmy a menším majetkem. Plynou z toho zásadní závěry pro současný a budoucí trh akcií i jiných tříd investic. S jídlem roste chuť a s rostoucími příjmy a majetkem mileniálů lze očekávat výraznější absolutní růst spotřeby, větší zájem o investice do akcií a ostatních tříd aktiv. Konkrétní business modely, značky a komunikační kanály budou výrazně jiné než u generací předchozích. Stačí zmínit koncepty jako sharing, sociální sítě, crowdfunding, umělá inteligence a podobně. Na potřebě konzumu to však nic nezmění a obavy o budoucí poptávku jsou tedy zbytečné.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: I. čtvrtletí - růst čínské ekonomiky o 5,3 %

16:14 Jiří Paroubek: I. čtvrtletí - růst čínské ekonomiky o 5,3 %

Světové agentury, vč. např. Bloombergu, zveřejnily počátkem týdne čísla převzatá od čínského statist…