Tomáš Kruška: Vraťte nám noční kotvení

02.04.2015 13:45

S účinností od 15.04.2015 byla schválena nová vyhláška č. 46/2015 Sb - Vyhláška o stanovení vodních nádrží a vodních toků, na kterých je zakázána plavba plavidel se spalovacími motory, a o rozsahu a podmínkách užívání povrchových vod k plavbě, která ruší zákaz používání spalovacích motorů omezeného výkonu na účelových vodních cestách jako Lipno I, Hracholusky, Nové Mlýny I a III, atd.

Tomáš Kruška: Vraťte nám noční kotvení
Foto: Hans Štembera
Popisek: Rybářská loď, ilustrační foto

Na druhou stranu ale zakazuje do teď obecně platné krátkodobé kotvení v romantické zátoce na 24h mimo prostory zákazu kotvení na všech ůčelových vodních cestách jako Slapy, Orlík, Lipno I, Hracholusky a další (původní vyhláška č. 241/2002 Sb. - § 5 Malá plavidla podléhající evidenci mohou stát mimo vyznačená vývaziště a kotviště, pokud je plavidlo pod trvalým dohledem, nejvýše však 24 hodin vcelku) a nahrazuje jí touto formulací:

(5) Na povrchových vodách, na kterých jsou vymezena a vyznačena místa pro dlouhodobé stání plavidel, může plavidlo podléhající evidenci stát přímo či nepřímo vyvázáno ke břehu nebo zakotveno mimo tato vyznačená místa pouze v době od východu do západu slunce, jedná-li se o

a) nesledovanou vodní cestu,

b) vodní cestu účelovou, nebo

c) vodní tok Vltavy od říčního km 239,6 (České Budějovice) po říční km 91,5 (Třebenice).

Dle vyjádření Plavebního úřadu a Ministerstva Dopravy - Odbor plavby je za tím požadavek rezortu Ministerstva zemědělství, že v noci může dojít k manipulacím s vodní hladinou, nenadálý výkyv může při stání mimo vývaziště, kotviště či přístaviště, způsobit škodu na plavidle, jejíž náhrada by mohla být požadována po správci vodní cesty. V místech vyhrazených pro stání toto nebezpečí není. Přitom dle vyjádření Povodí Vltavy toto není jejich připomínka a je tedy nejasné, co za tímto omezením ve skutečnosti vězí.

Po námitkách a prvních nesouhlasních reakcích, že toto je již ošetřeno v řádu plavební bezpečnosti atd, nam bylo sděleno, že Ministerstvo dopravy svolalo schůzku (nyní v 14.týdnu) k řešení nastalé situace, resp. k vypracování možného seznamu veřejných bezplatných nebo placených stání a tedy letošní sezóna 2015 je s nejvetší pravděpodobností ohrožena.

Toto omezení má tedy za důsledek mimo jiné:

- Nemožnost využití vodní plochy pro rekreaci, která není omezená „provozní dobou“


- Nemožnost využití vodní plochy k tranzitní rekreační plavbě, což je mimo jiné i jeden ze smyslů splavnění Vltavy do Českých Budějovic a s tím spojený úpadek vodní turistiky


- Nemožnost využití vodní plochy nádrží ke specifickým rekreačním činnostem, ke kterým byly mimo jiné také vybudovány, tj. rybolov, jachting/plachtění, vodní turistika atp.


- Schválení bodu vyhlášky v momentě absolutní nedostačující provozní kapacity veřejných stání a přístavišť, rsp. jejich faktické absenci


- Poškození zájmů majitelů registrovaných plavidel, jejichž jednou z hlavních činností je objevování krás přírody
vodního toku a s tím spojené volnočasové aktivity, které nejsou omezené pouze na několik málo míst na vodní ploše


- Paradox „nahuštění“ plavidel a lidí na několik málo míst na vodní ploše a s tím spojená negativa,
přičemž právě ono zhuštění je obecně považováno za negativní


- Omezování svobody jednotlivce, neboť vodní plocha při splnění základních pravidel je volně využitelná pro kohokoliv a kdekoliv, avšak tímto bodem se z těchto vodních ploch stává pouze jakýsi skanzen s přesně určenými pravidly využití míst a ploch, což v důsledku neumožňuje využití celé vodní plochy a volný přístup k vodní ploše

- Diskriminace, jelikož zákaz platí pouze pro registrovaná plavidla


- Snížení bezpečnosti posádky a provozu, je zde velké riziko, že se nejen v krizových situacích, ale i například v momentě prudkého zhoršení povětrnostních podmínek nebude plavidlo schopno dostat se včas k vymezenému stání a dostane se do rozporu s vyhláškou


- Podmínka kontaktovat a vyžádat si souhlas správce toku stát na vymezených plochách ani nemluvě, neb to činí z volné plavby již pouze přísně naplánovanou akci s nutným itinerářem a přípravou činící cca týden předem, což je pro většinu aktivit, které jsou buď spontánní, nebo krátkodobé právě na cca 24h absolutní stop stav...

V závislosti na výše uvedené bychom tímto rádi navrhli návrat k původní úpravě, kdy bylo možné stát/kotvit na jakémkoliv místě, kde to není plavebními znaky, či příslušnými předpisy zakázáno, po dobu maximálně 24h, s dodatkem "na vlastní nebezpečí".

K návrhu úpravy se můžete připojit zde.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: petice, ParlamentniListy.cz

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Úroky dolů, a koruna drží

13:04 Zbyněk Fiala: Úroky dolů, a koruna drží

Snižování základní úrokové sazby na 5,25 procenta nás sice drží daleko od cílových 2 – 3 procent, al…