Preference sociální demokracii klesají, přestože se vedení ČSSD tváří, že přeci jen začalo „něco dělat“. Kormě krásných řečí o tom, jak bude volební kampaň „jako za Paroubka“, sociálním demokratům však zatím nic výsledkově nefunguje. Programová nabídka zůstává vlastně stejná, vedení ČSSD zdůraznilo jediný programový cíl pro podzimní volby, kterým jsou daně. Daně jsou sice dobrým tématem, podle průzkumu veřejného mínění si 64 % lidí myslí, že daně u nás nejsou férové, nemůže to však být téma jediné. Ale upřímně, v které zemi světa si lidé myslí, že platí ty správné daně?
Toto programové téma je však zatím sirotek a mělo by být doprovázeno nějakými 2-3 dalšími silnými tématy. Nabízí se jich dost: ochrana spotřebitele, silná koruna, vystoupení proti vojenské základně USA a tak dále a tak dále… U každého ze zhruba 10 – 15 témat, která bych z voleje vyjmenoval, je samozřejmě třeba u každého zjistit sociologický věrohodnou metodou účinnost, kterou by toto téma mělo na voliče, a zejména na levicové voliče. Pak je třeba vybrat téma mobilizační, tedy takové, které dostane voliče k volbám. Tím problematika daní nebo boje proti daňovým rájům jistě není…
Podle průzkumu SANEPu (a nejen podle něj) se zdá, že mírně oslabují i komunisté. Pod hranici pěti procent nezbytných pro propasírování se do poslanecké sněmovny se nezadržitelně blíží TOP 09. A to si voliči ještě možná ani tolik nepovšimli, že tato strana už nefunguje v alianci se Starosty a nezávislými. Nicméně i tak se ve volebních preferencích TOP 09 nyní dostala až za Okamurovce… Ani ODS nenaznačuje, že by byla schopna se propracovat k výsledkům volebních průzkumů, které pro ni byly ve volbách charakteristické ještě před šesti lety.
Zkrátka, s výjimkou Babiše a Okamury žádný zvláštní vývoj. Můžeme jen spekulovat, ale A. Babiš jistě nebude měnit politický koncept, který mu přináší body. To, že svou pozici posiluje, je možná také důsledkem vyhlášení jeho politického spojenectví s M. Zemanem. Pokud toto spojenectví nabude charakteru trvalého paktu, bude mít nesporně vliv na levicové voliče, které tato spolupráce v podzimních volbách hnutí ANO A. Babiše přinese na podnose.
V Lidovém domě by už se měli přestat zamýšlet co dělat a měli by začít něco dělat… A to něco se jmenuje změna praktické politiky, marketingu, doplnění a rozvinutí programových cílů, postavení zajímavých volebních lídrů do čela kandidátek pro sněmovní volby, výměna neviditelných členů vedení strany na březnovém sjezdu ČSSD atd. Zatím to vypadá, že k ničemu z toho sociální demokracie odvahu nemá…
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV