Vladimír Stehno: Vítězové a poražení zákona o významné tržní síle

15.12.2015 12:38 | Zprávy

Zákon o významné tržní síle se snaží najít cestu, jak regulovat „nekalé“ obchodní praktiky zejména zahraničních řetězců. Snaha jistě chvályhodná, která má za hlavní cíl ochránit malé, střední ale i velké a silné dodavatele, zpracovatele zemědělských komodit, a také zemědělce. V rámci diskuzí zaznívá bohužel mnoho nepravd a to ze všech stran. Bude tento zákon skutečně tím nástrojem k nápravě chování zahraničních řetězců? Obávám se, že nikoliv.

Vladimír Stehno: Vítězové a poražení zákona o významné tržní síle
Foto: Hans Štembera
Popisek: Žena nakupující potraviny v supermarketu

Jako schůdné řešení tohoto zákona pro zahraniční obchodní řetězce je jednoduše sečíst celkové objemy nakoupeného zboží a z toho odečíst tzv. „prebendy“, jako zpětné, růstové či cílové bonusy, marketingové poplatky za zařazení položek do letáků, zalistovací poplatky, aj.,  které mohou být v řádu i 20  či více %.  

Na základě vyhodnocení pak budou požadovat po dodavateli přehodnocení ceníku minimálně o těchto 20 % směrem dolů, raději i o něco více. A jak říká správně p. Toman, tento zákon neřeší ceny, ale jen ty prebendy.

A navíc, dodavatel nebude mít žádnou garanci, že za tyto doposud hrazené poplatky a bonusy, bude mít dříve dohodnuté protiplnění , zda-li bude v letáku, zda-li nebude jeho zboží až někde na konci v rohu regálu, či zda-li bude vůbec řetězce i za tyto snížené ceny odebírat.

A kdo bude poraženým? Kromě dodavatelů, zpracovatelů a zemědělců bude poraženým i tradiční český obchod. A proč?

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Ing. Ondřej Prokop byl položen dotaz

Doprava v Praze

Souhlasím s vámi, že doprava pod vedením Pirátů v Praze jen kolabuje, a i mě vadí, že se pořád řeší jen cyklisti a všude se staví pro cyklisty. Ať jedete autem nebo chcete jít i pěšky, všude se vše přizpůsobuje jen a jen cyklistům. Můj dotaz ale zní, co byste udělali pro lepší dopravu v Praze vy? A ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jan Fiala: Unie, Friedman a svobodný svět

15:49 Jan Fiala: Unie, Friedman a svobodný svět

Páteční glosa Jana Fialy