Zbyněk Fiala: Auta – ale jak dlouho?

08.06.2016 8:15 | Zprávy

Musíte se víc snažit, hlásí trh českému průmyslu. Nabízí stejné tržby za podstatně vyšší produkci, protože do výsledku se promítá i pokles cen. Naštěstí se obnovil růst zakázek. To je hlavní zpráva z vývoje české průmyslové výroby v dubnu.

Zbyněk Fiala: Auta – ale jak dlouho?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Snad ani netřeba opakovat, že pokud přicházejí z českého průmyslu dobré zprávy, jedná se hlavně o auta. Z dubnového meziročního reálného růstu průmyslové výroby o 4,2 procenta tvořil automobilový průmysl tři čtvrtiny (3,1 procentního bodu). A málem se přitom strhal, protože sám musel vyskočit skoro o 17 procent.

Jak dlouho to může vydržet? Nezapomínejme, že se blíží zásadní zlom, kterým bude nástup masové výroby elektromobilů v Evropě, až Elon Musk rozjede výrobu Tesly 3. Její vývoj prý má být hotov uprostřed prázdnin a cena je odhadována někde na úrovni lepšího superba nebo nabušené oktávky.  Na startu jsou i další výrobci – Nissan, GM, ostatně i Volskwagen a Daimler. Jen BMW si svoji elektrickou budoucnost právě rozmyslel, zřejmě chce dál využívat svoji nejlépe zvládnutou technologii dieselového pohonu.

Zdá se vám skoro milion za auto na baterky moc? Co když se však o cenu podělíme? Rozbíhá se spousta dalších převratných inovací, které přináší sharing economy, ekonomika sdílení. Mění věc, jako je auto, ve službu, tedy dopravu. Auto někdo vlastní a vy si je v okamžiku potřeby půjčíte nebo přivoláte z blízka po internetu (Uber). Vedle toho pokročil vývoj aut takříkajíc bez řidiče, takže vznikne služba, kdy se auto samo přistaví před dům, a pak dokončení jízdy se zas samo někam odparkuje.

Co je důležité, odhaduje se, že využití kapacit vozů pomocí těchto služeb řádově vzroste - jinými slovy, potřeba aut řádově poklesne. Náklady na jednoho cestujícího tedy klesnou také. Možná ne na desetinu, ale podstatně, a to bude hlavní motor tohoto vývoje. Ne za dvacet nebo deset let, mnohem dříve, stačí se podívat, jak se rozjíždí Uber.

Pokud jde o samotnou investici do sdílených elektrických aut, jsou dvě možnosti. Může tu být vlastník autoparku, který vozy půjčuje (a vždycky má nějaký nabitý v rezervě), nebo družstvo, jehož členové je vlastní společně a budou si společně organizovat i cestu do práce a z práce (plná auta). Když budou nabíjet ze soláru, provoz je zadarmo.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

Článek obsahuje štítky

auto , Fiala , průmysl

autor: PV

MUDr. Zdeněk Hřib byl položen dotaz

Veřejná doprava

Dobrý den, když tak myslíte na ekologii, proč v Praze není hromadná doprava pro všechny zdarma?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
style="min-height:300px;"> reklama
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jan Campbell: BRICS, výsledky a výzvy

12:17 Jan Campbell: BRICS, výsledky a výzvy

Předpokládám, že většina čtenářů ví, že BRICS je akronym pro označení uskupení původně čtyř zemí, Br…