Zpráva z loňského října, z období, kdy strašení mohlo vládě pomoci, uvádí, že po Brexitu bez dohody může obchodní výměna mezi Británií a zbytkem Evropské unie klesnout na polovinu. Tak to spočítal německý ekonomický institut IW, který se obával, že německý export do Británie se propadne až o 57 procent a nejhůře dopadnou automobilky, které ponesou 60 procent německých nákladů odhadovaných na tři miliardy euro ročně. Celou zbylou EU by to stálo 10 miliard euro ročně a samotnou Británii pět miliard euro ročně. Na libry by si to pak v Londýně propočetli podle aktuálního kurzu... Jako náklady byly počítány nová cla odhadovaná na krotká tři procenta, přesněji do EU za 2,8 a do Británie za 3,6. (ZDE)
Avšak potom, co proběhl pokus s organizací pohraničního odbavení kamionové přepravy na jednom opuštěném letišti u Londýna, vznikla obava, že po Brexitu bez dohody se proud zboží úplně a neřešitelně zasekne. Kapacita pohraničního systému je naprosto nedostatečná. Auta by brzy vytvořila nekonečné fronty, ve kterých by se čekalo týden na odbavení. A později ještě déle?
Prezident české Hospodářské komory Vladimír Dlouhý ve středu v ČT zkoušel tvrdit, že něco takového by se odehrávalo jen v prvních dnech, a pak by se to nějak usadilo. Nestrašme se. Nicméně jak zaznělo na okraj jeho vystoupení, český pokus spočítat dopady tvrdého Brexitu dospěl k závěru, že v krajní situaci, kdyby britský HDP klesl o pětinu, srazí to český HDP o třetinu, tedy asi o jeden procentní bod. To je nezajímavá cifra, dokud si ji nepřepočteme do korun a nezačneme pracovat s 50 miliardami. Ty by najednou začaly chybět. (ZDE)
Je dost těch, kterým moc nepomůže, když zrovna my přestaneme strašit. Tom Enders, generální ředitel Airbusu, je slušně vyděšen i bez nás. Společný britsko-francouzský podnik je závislý na plynulých dodávkách součástí, a tak už se narůstající nejistota ohledně dalšího vývoje „nedá vydržet“. Enders nevidí výhody toho, co v Bruselu vyjednala (ale ve sněmovně nejspíš neprosadí) premiérka Theresa Mayová, ale pořád by to bylo lepší než nic, odchod bez dohody. „Naše konkurenceschopnost je podlomena, naše budoucnost ohrožena,“ zoufá si generální ředitel. Podle staršího varování z loňského června by Airbus přišel o miliardu euro tržeb týdně, kdyby se nepodařilo dojednat dohodu o budoucích obchodních vztazích EU a Británie. Desítky milionů, které teď vydává na plánování různých variant a vytváření zásob součástí jsou tedy jen drobné. (ZDE)
Japonští výrobci automobilů vyzvali svého premiéra Šinzo Abeho, aby při čtvrtečních jednáních v Londýně varoval premiérku Mayovou před Brexitem bez dohody, protože by to znamenalo „obrovské rozvrácení jejich provozu“. Japonská auta Honda, Nissan a Toyota vyráběná v Británii jsou totiž prodávána hlavně v EU. Také oni by dali přednost tomu, co už Mayová vyjednala, aspoň nějaké dohodě. Toyota jako první varovala, že by musela zavřít závod u Derby, závislý na zásobování „just-in-time“. (ZDE)

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV